![]() |
การพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ และการรับรู้ตนเองทางคณิตศาสตร์ เรื่อง สถิติพื้นฐาน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้กระบวนการ 5Es ร่วมกับแนวคิดเมตาคอกนิชัน |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Creator | อนุพงศ์ สิงห์อำ |
Title | การพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ และการรับรู้ตนเองทางคณิตศาสตร์ เรื่อง สถิติพื้นฐาน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้กระบวนการ 5Es ร่วมกับแนวคิดเมตาคอกนิชัน |
Contributor | ปนัดดา สังข์ศรีแก้ว, ภูชิต ภูชำนิ |
Publisher | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Publication Year | 2567 |
Journal Title | วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Journal Vol. | 3 |
Journal No. | 2 |
Page no. | 48-59 |
Keyword | ความสามารถในการคิดวิเคราะห์, ความสามารถในการับรู้ตนเอง, เมตาคอกนิชัน, กระบวนการ 5Es |
URL Website | https://so02.tci-thaijo.org/index.php/hsi_01/article/view/261620 |
Website title | วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
ISSN | 2821-9635 (Online) |
Abstract | The purposes of this research were 1) to develop a 5Es learning management plan with metacognition concept on basic statistics in Grade 12 with efficiency according to the 70/70 2) criterion. Analytical thinking ability on basic statistics in Grade 12 by using the 5Es process with metacognition concept 3) To study the ability in Grade 12 of mathematical self-efficacy. by using the 5Es process in conjunction with the concept of metacognition. The sample group in this research was in Grade 12 who were studying in the first semester of the academic year 2022, Chiang Yuen Pittayakom School, Chiang Yuen District, Mahasarakham Province, the number of 143 peoples was obtained by cluster sampling. The research tools are 1) the 5Es learning management plan combined with metacognition concepts. basic statistics 2) An analytical thinking ability test on basic statistics in Grade 12, a multiple-choice test, 4 choices, 15 items, and 3) Self-efficacy test in Grade 12 using a 15 items subjective test. The test was analyzed by percentage, mean ( ), standard deviation (S.D.) and t-test. (T-test Dependent Sample Group). The research found that 1) the learning management results of the 5Es process combined with the metacognition concept on basic statistics in Grade 12 were effective as 74.24/75.87 2) Analytical thinking ability on basic statistics of in Grade 12 by using the 5Es process together with the concept of metacognition. After learning was significantly higher than before learning at the 0.05 level 3) The Self-efficacy in mathematical ability in Grade 12 who received the overall 5Es process was 73.61%. When considering each side, it was found that the most basic problem-solving aspect representing 82.98 percent, followed by problem solving mathematics representing 76.46 percent and solving complex mathematical problems accounted for 66.08 percent respectively |