กระบวนการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์กับการเขียนเชิงสร้างสรรค์
รหัสดีโอไอ
Creator พนิดา เชิงหอม
Title กระบวนการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์กับการเขียนเชิงสร้างสรรค์
Contributor ปาริชาติ ประเสริฐสังข์, สมร ทวีบุญ, พรชัย ผาดไธสง
Publisher สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
Publication Year 2565
Journal Title วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
Journal Vol. 1
Journal No. 2
Page no. 87-105
Keyword ซินเนคติกส์, การเขียนเชิงสร้างสรรค์, การจัดการเรียนรู้, ความคิดสร้างสรรค์
URL Website https://so02.tci-thaijo.org/index.php/hsi_01/article/view/257782
Website title วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
ISSN 2821-9635
Abstract Synectics, a learning management process, creates creativity that can be developed into creative writing. This is because the synectics learning management process uses many types of metaphors to create originality, using comparison parables of the unrelated. It is a new perspective that can be used to solve problems. It is also the idea of getting familiar with the differences and making the difference that plays an essential role in solving the problem. Each step of the learning management process trains students to develop their competence hierarchically. This is the first step that may not have any apparent ability, but starting from the comparison stage will create the ability to use excellent and refined language expressions. The self-comparison action causes the ability to arrange and convey feelings and new ideas through writing. Steps to find words with conflicting meanings It creates the ability to use creativity through imagination and experience. Steps for direct comparison and explaining meaning help the reader read fluently and correctly, which is part of using language to share experiences with the reader. Furthermore, the process of bringing new ideas to life creates work. This makes the ability to write and compose knowledge and stimulate the reader's feelings. The synectics learning management process establishes a novelty in presentation. Use experience and the imagination of the author without imitating anyone. as the comparison in step 2 and the self-comparison in step 3 will create the ability to use excellent and refined language expressions and the introduction of new words to develop the work in the sixth step to make the writing enjoyable and stimulate the reader's feelings. So, the synectics learning management process is similar to creative writing, focusing on how learners can use their creativity to learn something new and imaginative.
สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์

บรรณานุกรม

EndNote

APA

Chicago

MLA

ดิจิตอลไฟล์

Digital File
DOI Smart-Search
สวัสดีค่ะ ยินดีให้บริการสอบถาม และสืบค้นข้อมูลตัวระบุวัตถุดิจิทัล (ดีโอไอ) สำนักการวิจัยแห่งชาติ (วช.) ค่ะ