![]() |
ประสิทธิผลละครสร้างสรรค์เพื่อพัฒนาทักษะภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Title | ประสิทธิผลละครสร้างสรรค์เพื่อพัฒนาทักษะภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
Creator | จรรยา ชูสุวรรณ |
Publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช |
Publication Year | 2559 |
Keyword | ภาษาไทย--การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา), การศึกษาอิสระ--นิเทศศาสตร์, ละครเพื่อการศึกษา |
Abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ประสิทธิผลการใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์เพื่อพัฒนาทักษะภาษาไทยด้านการอ่านของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 (2) ประสิทธิผลการใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์เพื่อพัฒนาทักษะภาษาไทยด้านการเขียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษา ปีที่ 5 (3) ประสิทธิผลการใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์เพื่อพัฒนาทักษะภาษาไทยด้านการฟัง การดู และการพูดของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 (4) ประสิทธิผลการใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์เพื่อพัฒนาทักษะภาษาไทย ด้านการใช้ภาษาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 และ (5) ประสิทธิผลการใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์เพื่อพัฒนาทักษะภาษาไทยด้านวรรณคดีและวรรณกรรมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลอง กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนวัดอมรินทราราม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากรุงเทพมหานคร จำนวน 30 คน ด้วยการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย เครื่องมือวิจัยคือแบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า (1) การใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์มีประสิทธิผลต่อการพัฒนาทักษะ ภาษาไทยด้านการอ่านของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) การใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์มีประสิทธิผลต่อการพัฒนาทักษะภาษาไทยด้านการเขียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (3) การใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์มีประสิทธิผลต่อการพัฒนาทักษะภาษาไทยด้านการฟัง การดูและการพูดของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (4) การใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์ มีประสิทธิผลต่อการพัฒนาทักษะภาษาไทยด้านการใช้ภาษาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (5) การใช้กระบวนการละครสร้างสรรค์มีประสิทธิผลต่อการพัฒนาทักษะภาษาไทยด้านวรรณคดีและวรรณกรรมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 || The objectives of this research were to study 1) the effectiveness of using a creative drama technique for developing the Thai language reading skills of primary school students at level Prathom Suksa 5; 2) the effectiveness of using a creative drama technique for developing the students’ writing skills; 3) the effectiveness of using a creative drama technique for developing the students’ listening, watching and speaking skills; 4) the effectiveness of using a creative drama technique for developing the students’ language use skills; and 5) the effectiveness of using a creative drama technique for developing the students’ literature skills. This was an experimental research. The sample population was 30 primary school students in grade Prathom Suksa 5 at Watamarintraram School, under the Bangkok Primary Education. The samples were chosen through simple random sampling. The research instruments were a pre test and a post test. Data were statistically analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation and t-test. The results showed that (1) the creative drama process used was effective in developing the Thai language reading skills of the sample Prathom Suksa 5 level students to a statistically significant degree at level 0.05; (2) the creative drama process used was effective in developing the Thai language writing skills of the sample Prathom Suksa 5 level students to a statistically significant degree at level 0.05; (3) the creative drama process used was effective in developing the Thai language listening, watching and speaking skills of the sample Prathom Suksa 5 level students to a statistically significant degree at level 0.05; (4) the creative drama process used was effective in developing the Thai language usage skills of the sample Prathom Suksa 5 level students to a statistically significant degree at level 0.05; (5) the creative drama process used was effective in developing the Thai literature skills of the sample Prathom Suksa 5 level students to a statistically significant degree at level 0.05. |
URL Website | https://repository.stou.ac.th |
Website title | STOU Digital Repository |