![]() |
การออกแบบและพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เพื่อส่งเสริมทักษะด้านโค้ดดิ้ง สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Creator | ธวัลรัตน์ กระดีแดง |
Title | การออกแบบและพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เพื่อส่งเสริมทักษะด้านโค้ดดิ้ง สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
Contributor | อัญญปารย์ ศิลปนิลมาลย์, สายหยุด ภูปุย |
Publisher | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Publication Year | 2568 |
Journal Title | วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Journal Vol. | 4 |
Journal No. | 1 |
Page no. | 115-131 |
Keyword | การออกแบบและพัฒนา, ทักษะโค้ดดิ้ง, ปัญหาเป็นฐาน, ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ |
URL Website | https://so02.tci-thaijo.org/index.php/hsi_01/article/view/276401 |
Website title | วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
ISSN | ISSN 2821-9635 (Online) |
Abstract | This research applies the Design Thinking process which the following objectives aim to: 1) study the experiences and needs of teachers in teaching and learning management that promote coding skills for grade 5 students, and 2) design and develop learning activity package to foster coding skills. The sample group consisted of 5 computational science teachers from the opportunity expansion schools under the Mahasarakham Primary Educational Service Area Office 3, 3 innovation designers, and 3 quality evaluation experts. The research instruments included focus group discussion records and quality evaluation forms for the learning activity package. The statistics used in data analysis are content analysis, mean, and standard deviation.The study found the following findings: 1) Most teachers are working in an unrelated field to the course of study who did not have a background in computational science. They taught though textbooks which caused students not to understand and remember English coding terms, and to be bored in lecturing. Therefore, teachers needed a variety of teaching materials such as online resources, games, and interactive activities, in order to stimulate the interest, reduce complexity, and emphasize on practicality through problem-based learning. 2) The developed learning activity package consisted of lesson plans, online lessons created using Google Sites, an activity guidebook, coding skills evaluation worksheets, pre - tests and post - tests. The learning activity package evaluation of experts received the highest level (x ̅= 4.60, S.D. = 0.62)Keywords: Design and Development, Coding Skills, Problem-Based Learning, |