แนวทางการพัฒนาชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพของโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเลย เขต 1
รหัสดีโอไอ
Creator กุลณัฐ ศรประชุม
Title แนวทางการพัฒนาชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพของโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเลย เขต 1
Contributor -
Publisher สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
Publication Year 2568
Journal Title วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
Journal Vol. 4
Journal No. 2
Page no. 144-156
Keyword ชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ, โรงเรียนขนาดเล็ก, การบริหารสถานศึกษา
URL Website https://so02.tci-thaijo.org/index.php/hsi_01/article/view/280485
Website title วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
ISSN ISSN 2821-9635 (Online)
Abstract This research aimed to (1) study the current condition, desirable condition, and the needs for the development of Professional Learning Communities (PLC) in small primary schools under the Loei Primary Educational Service Area Office 1, and (2) propose development guidelines. A mixed-methods approach was employed, including quantitative analysis from questionnaires and qualitative data from in-depth interviews and focus group discussions. The sample consisted of 214 administrators and teachers, and 9 key informants. The findings showed that the highest priority need was in the aspect of shared vision, followed by supporting structure and shared leadership. Based on the findings, the study proposed PLC development guidelines in six key areas: shared vision, supportive structure, shared leadership, collaborative teams, professional friendship, and continuous learning and professional development. These guidelines aim to empower small schools to sustainably enhance educational quality through collaborative learning communities.
สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์

บรรณานุกรม

EndNote

APA

Chicago

MLA

ดิจิตอลไฟล์

Digital File
DOI Smart-Search
สวัสดีค่ะ ยินดีให้บริการสอบถาม และสืบค้นข้อมูลตัวระบุวัตถุดิจิทัล (ดีโอไอ) สำนักการวิจัยแห่งชาติ (วช.) ค่ะ