![]() |
การศึกษาองค์ประกอบภาวะผู้นำเชิงระบบในบริบทของการอุดมศึกษาไทย |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Creator | นันทณัฏฐ์ เวียงอินทร์ |
Title | การศึกษาองค์ประกอบภาวะผู้นำเชิงระบบในบริบทของการอุดมศึกษาไทย |
Contributor | วาโร เพ็งสวัสดิ์, วันเพ็ญ นันทะศรี, วรวุฒิ อินต๊ะชัย, ณัฐพล วงศ์ประทุม |
Publisher | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Publication Year | 2568 |
Journal Title | วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Journal Vol. | 4 |
Journal No. | 2 |
Page no. | 129-143 |
Keyword | ภาวะผู้นำ, ภาวะผู้นำเชิงระบบ, การอุดมศึกษาไทย |
URL Website | https://so02.tci-thaijo.org/index.php/hsi_01/article/view/279930 |
Website title | วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
ISSN | ISSN 2821-9635 (Online) |
Abstract | This research aimed to examine the components of systemic leadership within the context of Thai higher education using a mixed-methods approach, which was conducted in three phases, (1) A document and literature review of 10 academic sources to synthesize the components of systemic leadership, (2) In-depth interviews with five experts to further explore these components, and (3) An evaluation of the appropriateness and feasibility of the identified components by five specialists. The research instruments included a document analysis form, a semi-structured interview guide, and a five-point Likert scale questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics, including mean and standard deviation. The findings revealed that systemic leadership in the Thai higher education context comprises six key components, 1) Responsibility, 2) Vision, 3) Strategic Planning, 4) Commitment, 5) Organizational Culture, 6)Mentorship/Support /Assistance and 7) Learning and Development. The appropriateness of these components was rated at the highest level (M = 4.65, SD = 0.44), and their feasibility was also rated at the highest level (M = 4.57, SD = 0.44). |