Development of an Instructional Model to Enhance Systematic thinking skills for Mathayom 2 Students at Waritchaphum Secondary School, under the Sakon Nakhon Secondary Educational Service Area Office
รหัสดีโอไอ
Creator Suphaphit Udonsan
Title Development of an Instructional Model to Enhance Systematic thinking skills for Mathayom 2 Students at Waritchaphum Secondary School, under the Sakon Nakhon Secondary Educational Service Area Office
Contributor Vijittra Vonganusith, Yatawee Chaiyamat1
Publisher สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
Publication Year 2568
Journal Title วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
Journal Vol. 4
Journal No. 1
Page no. 171-189
Keyword Instructional Model, Enhance thinking skills, Systematic thinking skills
URL Website https://so02.tci-thaijo.org/index.php/hsi_01/issue/view/17929
Website title วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์
ISSN ISSN 2821-9635 (Online)
Abstract This study aimed to 1. develop an instructional model to enhance systematic thinking skills among Mathayom 2 students, 2. evaluate its effectiveness, and 3. compare students' systematic thinking skills before and after implementing the model. This study is a research and development (R&D) study. The research instruments used in this study included 1) The instructional model for developing systematic thinking skills for Mathayom 2 students 2) Lesson plans 3) A questionnaire assessing the consistency and appropriateness of the model and 4) A systematic thinking skills assessment. Data were analyzed using mean, standard deviation, efficiency criteria, and t-test.Research Results1. The developed teaching model for enhancing systematic thinking skills for Students consists of four components: 1) Introduction to the teaching model, 2) A six-step process for organizing learning activities: Step 1 - Presenting the situation, Step 2 - Developing thinking strategies, Step 3 - Analyzing the problem, Step 4 - Engaging in discussions and exchanges, Step 5 - Learning from group work, Step 6 - Concluding the findings, 3) Implementation of the teaching model, and 4) Evaluation of the outcomes from using the model. 2. The model demonstrated an effectiveness rating of 94.16/95.15, exceeding the established criterion of 80/80. 3. After using the teaching model, the students' systematic thinking skills showed significantly higher scores than before using the model, with statistical significance at the level of .05.
สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์

บรรณานุกรม

EndNote

APA

Chicago

MLA

ดิจิตอลไฟล์

Digital File
DOI Smart-Search
สวัสดีค่ะ ยินดีให้บริการสอบถาม และสืบค้นข้อมูลตัวระบุวัตถุดิจิทัล (ดีโอไอ) สำนักการวิจัยแห่งชาติ (วช.) ค่ะ