![]() |
การสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการที่มีผลต่อการซื้อผลิตภัณฑ์โอทอป จังหวัดเลย |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Title | การสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการที่มีผลต่อการซื้อผลิตภัณฑ์โอทอป จังหวัดเลย |
Creator | อลิษา ทองกอง |
Publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช |
Publication Year | 2566 |
Keyword | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.สาขาวิชานิเทศศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี, มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.แขนงวิชาการบูรณาการการสื่อสาร--การศึกษาเฉพาะกรณี, การศึกษาเฉพาะกรณี--การบูรณาการการสื่อสาร, การสื่อสารทางการตลาด--ไทย--เลย |
Abstract | การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด 2) ศึกษาปัจจัยการสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการ และ 3) เปรียบเทียบลักษณะทางประชากรกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและปัจจัยการสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการที่มีผลต่อการซื้อผลิตภัณฑ์โอทอปจังหวัดเลยการวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้ซื้อหรือเคยซื้อผลิตภัณฑ์โอทอปจังหวัดเลย จำนวน 400 คน โดยการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที และการวิเคราะห์ความแปรปรวน ผลการวิจัย พบว่า 1) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดมีผลต่อการซื้อผลิตภัณฑ์โอทอปจังหวัดเลยในระดับมากที่สุด โดยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลมากที่สุดได้แก่ บุคลากรผู้ให้บริการและราคา รองลงมาคือกระบวนการให้บริการ และการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ 2) ปัจจัยการสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการมีผลต่อการซื้อผลิตภัณฑ์โอทอปจังหวัดเลยในระดับมากที่สุด โดยการสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการที่มีผลมากที่สุดได้แก่ การสื่อสารแบบปากต่อปาก รองลงมาคือ การประชาสัมพันธ์ และการตลาดเชิงกิจกรรม ตามลำดับ และ 3) อายุและอาชีพของผู้ซื้อหรือเคยซื้อผลิตภัณฑ์โอทอปจังหวัดเลยที่แตกต่างกันมีความคิดเห็นว่าปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดมีผลต่อการซื้อผลิตภัณฑ์โอทอปจังหวัดเลยแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และอายุ อาชีพ และรายได้ของผู้ซื้อหรือเคยซื้อผลิตภัณฑ์โอทอปจังหวัดเลยที่แตกต่างกันมีความคิดเห็นว่าปัจจัยการสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการมีผลต่อการซื้อผลิตภัณฑ์โอทอปจังหวัดเลยแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 || The objectives of this research were 1) to study marketing mix factors that affected consumers' decisions to buy One Tambol, One Product (OTOP) products from Loei Province; 2) to study integrated marketing communication factors that influenced those buying decisions; and 3) to compare buyers' demographic factors with their opinions on the different marketing mix factors and integrated marketing communication factors. This was survey research. The sample population, chosen through purposive sampling, consisted of 400 consumers who bought or had previously purchased OTOP products from Loei Province. The research instrument was a questionnaire. Data analysis used frequency, percentage, mean, standard deviation, t test, and analysis of variance. The results showed that: 1) Consumers surveyed agreed that all of the marketing mix factors had the greatest influeuce on their decision tu buy OTOP pruducts from Luei Province. In that order, people and price had the greatest influence, followed by process and promotion. 2) The survey respondents stated that all of the integrated marketing factors had the greatest impact on their decision to buy OTOP products from Loei Province. The factor that had the greatest influence was word-of-mouth communication, fottowed by public relations media and activity marketing, in that order. 3) Consumers with differences in the demographic factors of age group and occupation had statisticatty significant (p<0.05) differences in their opinions on how marketing mix factors influenced their decisions to buy OTOP products from Loei Province. Consumers with demographic differences in age group, occupation, and monthly income range had statistically significant (p<0.05) differences in their opinions on how integrated marketing communication factors influenced their decision to buy OTOP products from Loei Province. |
URL Website | https://repository.stou.ac.th |
Website title | STOU Digital Repository |