![]() |
เทคนิคการสื่อสารในภาวะวิกฤติ |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Title | เทคนิคการสื่อสารในภาวะวิกฤติ |
Creator | เชษฐวุฒิ จันทร์งาม |
Publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช |
Publication Year | 2555 |
Keyword | การศึกษาอิสระ--นิเทศศาสตร์, มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชานิเทศศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี, การจัดการในภาวะวิกฤต, การสื่อสาร |
Abstract | การศึกษาค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เป็นข้อมูลพื้นฐานสำหรับการสื่อสารในภาวะวิกฤติ 2) สร้างความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการจัดการการสื่อสารในภาวะวิกฤติ การศึกษาค้นคว้าอิสระ เรื่องเทคนิคการสื่อสารในภาวะวิกฤติ เป็นการศึกษาในรูปแบบการเรียงเรียงตำรา โดยโครงสร้างตำราประกอบด้วยเนื้อหา 3 บท คือ บทที่ 1 แนวคิดเกี่ยวกับการสื่อสาร บทที่ 2 ภาวะวิกฤติ และบทที่ 3 การสื่อสารในภาวะวิกฤติ การสื่อสาร หมายถึง ความต้องการที่จะส่งข้อมูลข่าวสารของผู้ส่งสารผ่านสื่อไปยังผู้รับสาร โดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) แสวงหาข่าวสาร 2) แสดงอารมณ์ความรู้สึก 3) แสดงจินตนาการ 4) แสดงออกซึ่งวัฒนธรรมทางสังคมอันดีงามและเป็นสากล และ 5) โน้มน้าวชักจูงใจ การสื่อสารเป็นกระบวนการแลกเปลี่ยนข่าวสาร มีความสัมพันธ์กับสังคมและวัฒนธรรม อีกทั้งมีความเปลี่ยนแปลงอย่างต่อเนื่อง รวมทั้งสัมพันธ์กับกระบวนการทางจิตวิทยา สำหรับภาวะวิกฤติ แบ่งเป็น 2 ประเภท คือ ภาวะวิกฤติที่เกิดจากภัยธรรมชาติ และภาวะวิกฤติที่เกิดจากน้ำมือมนุษย์ ภาวะวิกฤติที่เกิดจากภัยธรรมชาติ การจัดการภาวะวิกฤติ ประกอบด้วย วิธีการ การกำหนดมาตรวัดและการสื่อสาร การสื่อสารในภาวะวิกฤติจึงหมายถึง การติดต่อสื่อสารหรือประชาสัมพันธ์ข้อมูล ข่าวสารให้กลุ่มเป้าหมายได้รับรู้ ในสถานการณ์ที่ไม่ปกติ เป็นอันตราย เกิดสถานการณ์ที่ยากต่อการสื่อสารให้เข้าใจ จึงจำเป็นต้องมีการสื่อสารที่ถูกต้อง รวดเร็ว ชัดเจน และจำนวนครั้งมากพอ เพื่อผลในการลดความรุนแรง หรือระงับสถานการณ์ในภาวะวิกฤติให้สิ้นสุดได้สำเร็จ การจัดการการสื่อสารในภาวะวิกฤติ ประกอบด้วย 4 ขั้นตอน คือ การวิเคราะห์ข้อมูลพื้นฐานและข้อมูลที่เกี่ยวข้องการวางแผนการสื่อสารประชาสัมพันธ์ภาวะวิกฤติ การสื่อสารภาวะวิกฤติ และการติดตามและประเมินผล ช่วงเวลาการสื่อสารภาวะวิกฤติ แบ่งเป็นการสื่อสารก่อนภาวะวิกฤติ การสื่อสารขณะเกิดภาวะวิกฤติ และการสื่อสารหลังภาวะวิกฤติ || The objectives of this independent study were 1) to provide basic information on communication in crisis situations; and 2) to contribute knowledge and create a greater understanding of how to manage communications during a crisis. This independent study was a review of documentary data based primarily on analysis of the content of 3 textbook chapters on 1) communication concepts, 2) crisis situations, and 3) communication during a crisis. “Communication” means the desire to send news or information from a sender through a medium to a receiver, with the goal of 1) finding information, 2) expressing feelings, 3) expressing an imagination, 4) expressing international culture, or 5) persuading. Communication is a process of exchanging information. It is related to society and culture and changes continuously. Communication is also related to psychological processes. Crisis situations can be divided into 2 types: natural disaster crises and man-made crises. For natural crises, management consists of methods, setting indexes to measure parameters, and communication. Crisis communication thus means broadcasting or transmitting news and information to target groups during unusual and dangerous circumstances that make normal communication more difficult. This calls for accurate, fast, and clear communication with enough frequency in sending messages to ease the severity of the crisis or put an end to the crisis situation. There are 4 steps to crisis communication management: analysis of basic data and related information, communications planning, communication during the crisis, and evaluation and follow-up. Crisis communications period can be divided into pre-crisis communications, communications during the crisis and post-crisis communications |
URL Website | https://repository.stou.ac.th |
Website title | STOU Digital Repository |