![]() |
ผลของโปรแกรมการส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะแห่งตนต่อความรู้ในการใช้ยาปฏิชีวนะอย่างสมเหตุผลของนักศึกษาพยาบาล |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Creator | อาซูวันนา ลาวัลย์วุธ |
Title | ผลของโปรแกรมการส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะแห่งตนต่อความรู้ในการใช้ยาปฏิชีวนะอย่างสมเหตุผลของนักศึกษาพยาบาล |
Contributor | อารีณี ยุปูลา, อาคิรา ภิรมย์รักษ์, อาภาวรรณ แก้วพิทักษ์, อธิวัฒน์ เมืองพูล, จิรานุวัฒน์ ชาญสูงเนิน |
Publisher | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Publication Year | 2568 |
Journal Title | วารสารวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Journal Vol. | 4 |
Journal No. | 1 |
Page no. | 28-38 |
Keyword | โปรแกรมการส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะแห่งตน, ความรู้ในการใช้ยาปฏิชีวนะอย่างสมเหตุผล, นักศึกษาพยาบาล |
URL Website | https://li01.tci-thaijo.org/index.php/sci_01/issue/view/17873 |
Website title | วารสารวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
ISSN | ISSN : 2821 - 9406 (Online) |
Abstract | This quasi-experimental research aimed to compare knowledge scores of rational antibiotic use among nursing students before and after perceived self-efficacy promoting program on knowledge of rational antibiotic use. The sample group was first-year nursing students at Boromarajonani College of Nursing, Trang of the academic year 2024 that was 38 qualified cases. 19 cases were the control group, 19 cases were the experiment group. The research instrument was a perceived self-efficacy promoting program for knowledge of rational antibiotic use developed by the researcher based on Bandura's theory. Data was collected using a questionnaire: personal information questionnaire and knowledge of rational antibiotic use questionnaire. The reliability was analyzed using the Kuder-Richardson (KR-20) formula. Data were analyzed using descriptive statistics and t-tests. The results revealed that the knowledge scores of the experimental group after the end of the program for 1 week more than the control group with statistical significance (t = 8.365, p<0.05). This research suggested that program can be applied to people in the community to Knowledge of Rational Antibiotic Use. |