Methodological Synthesis: Incorporating a Historical Paradigm into a Case Study Approach for Organizational Dynamics Research
รหัสดีโอไอ
Creator Santi Jintamanaskoon
Title Methodological Synthesis: Incorporating a Historical Paradigm into a Case Study Approach for Organizational Dynamics Research
Publisher ภาควิชาวิจัยและจิตวิทยาการศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Publication Year 2567
Journal Title วารสารวิธีวิทยาการวิจัย Journal of Research Methodology
Journal Vol. 37
Journal No. 3
Page no. 219-244
Keyword Archival Research, Case Study, Historical Institutional Approach, Historical Institutionalism, Organizational Dynamic, การวิจัยเอกสาร, กรณีศึกษา, แนวทางประวัติศาสตร์เชิงสถาบัน, สถาบันนิยมเชิงประวัติศาสตร์, พลวัตขององค์กร
URL Website https://so12.tci-thaijo.org/index.php/jrm/
Website title วารสารวิธีวิทยาการวิจัย Journal of Research Methodology
ISSN ISSN online 2697-4835
Abstract Epistemologically, a case study approach and archival research differ in their research traditions, including their temporal emphasis, data collection processes, and methods of interpreting and analyzing data. Whilst a case study is centered around an empirical investigation of contemporary issues and a generalization of case findings through theoretical proposition, archival research is, by contrast, concerned with uniqueness and particularity of historical narratives as a series of events unfolded. This long–held belief has wielded an enormous influence on whether researchers should adopt a case study approach or to [re-]construct an historical account as if they were sharply demarcated. However, this conventional paradigm is found to be very limited, if not problematic, for addressing complex issues in organizational dynamics e.g., an insight into a persistence and change mechanism as well as a legitimization process. To understand why and how organizations have reached their current state, including the decisions they made, the advantages of each methodology should be utilized in a complementary way. In this article, a privatization of British Railways (BR) is exemplified as practical application of methodological synthesis. The example highlights how a notion of dualism in various aspects–explanation, evidence, and temporality–can help ease methodological tensions between two different approaches. It also reveals that performance improvement does not fully capture the complexities of BR’s organizational restructuring. In fact, a legitimization process and paradoxical results are more socially and politically complex than improving organizational efficiency. In short, the article has contributed not only by discussing how the archives can be useful in fabricating an historical–institutional account of organizational dynamics but also why a case study approach in organization studies should be more concerned with its past development and change–methodological contribution to the subject area.ในเชิงญาณวิทยา วิธีการศึกษาแบบกรณีศึกษาและการวิจัยเชิงเอกสารดูเหมือนจะมีความแตกต่างกันในแนวทางการวิจัย ซึ่งรวมถึงการเน้นเชิงเวลา กระบวนการเก็บข้อมูล ตลอดจนวิธีการตีความและวิเคราะห์ข้อมูล ขณะที่กรณีศึกษามุ่งเน้นไปที่การสืบสวนเชิงประจักษ์ในประเด็นร่วมสมัยและการสรุปผลของกรณีผ่านข้อเสนอเชิงทฤษฎี แต่การวิจัยเชิงเอกสารกลับให้ความสำคัญกับเอกลักษณ์เฉพาะตัวและความเฉพาะเจาะจงของเรื่องเล่าทางประวัติศาสตร์ในฐานะเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นตามลำดับ ความเชื่อนี้ที่มีมานานได้ส่งผลอย่างมากต่อการตัดสินใจของนักวิจัยว่าจะใช้วิธีการศึกษาแบบกรณีศึกษาหรือสร้างเรื่องราวทางประวัติศาสตร์ขึ้นใหม่ราวกับว่าทั้งสองวิธีมีเส้นแบ่งที่ชัดเจน อย่างไรก็ตาม กระบวนทัศน์แบบดั้งเดิมนี้พบว่ามีข้อจำกัด หากไม่ถือว่าเป็นปัญหา ในการจัดการกับประเด็นที่ซับซ้อนในพลวัตขององค์กร เช่น การทำความเข้าใจกลไกความต่อเนื่องและการเปลี่ยนแปลง รวมถึงกระบวนการสร้างความชอบธรรม ดังนั้น เพื่อทำความเข้าใจว่าเหตุใดและอย่างไรที่องค์กรพัฒนามาถึงจุดที่เป็นอยู่ในปัจจุบัน รวมถึงการตัดสินใจที่ได้ทำไปแล้ว ควรนำข้อดีของแต่ละระเบียบวิธีมาใช้เสริมกัน บทความนี้ใช้กรณีการแปรรูปรัฐวิสาหกิจการรถไฟแห่งสหราชอาณาจักร เป็นตัวอย่างของการประยุกต์ใช้การสังเคราะห์เชิงระเบียบวิธี ตัวอย่างนี้แสดงให้เห็นว่าการมีแนวคิดเรื่องคู่ตรงข้ามในหลายแง่มุม เช่น คำอธิบาย หลักฐาน และเชิงเวลา สามารถช่วยลดความตึงเครียดทางระเบียบวิธีระหว่างสองแนวทางได้อย่างไร นอกจากนี้ยังเผยให้เห็นว่าการปรับปรุงประสิทธิภาพองค์กรไม่ใช่เรื่องทั้งหมดของการปรับโครงสร้างองค์กรของวิสาหกิจการรถไฟ แท้จริงแล้ว กระบวนการสร้างความชอบธรรมและผลลัพธ์ที่ขัดแย้งกันมีความซับซ้อนทางสังคมและการเมืองมากกว่าการปรับปรุงประสิทธิภาพองค์กร กล่าวโดยสรุป บทความนี้มีส่วนสำคัญไม่เพียงแต่ในการอภิปรายว่าการวิจัยเชิงเอกสารสามารถนำมาใช้ในการสร้างเรื่องราวทางประวัติศาสตร์-เชิงสถาบันเกี่ยวกับพลวัตขององค์กรได้อย่างไร แต่ยังรวมถึงเหตุผลที่การศึกษาแบบกรณีในด้านการศึกษาองค์กรควรให้ความสำคัญมากขึ้นต่อการพัฒนาและการเปลี่ยนแปลงในอดีต–ซึ่งถือเป็นการมีส่วนร่วมทางระเบียบวิธีในสาขานี้
Chulalongkorn University

บรรณานุกรม

EndNote

APA

Chicago

MLA

DOI Smart-Search
สวัสดีค่ะ ยินดีให้บริการสอบถาม และสืบค้นข้อมูลตัวระบุวัตถุดิจิทัล (ดีโอไอ) สำนักการวิจัยแห่งชาติ (วช.) ค่ะ