![]() |
ผลของกิจกรรมจิตศึกษาที่มีต่อการเข้าใจความรู้สึกผู้อื่นของเด็กปฐมวัย |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Creator | ปิยะนุช ซอดนอก |
Title | ผลของกิจกรรมจิตศึกษาที่มีต่อการเข้าใจความรู้สึกผู้อื่นของเด็กปฐมวัย |
Contributor | สิริลักษณ์ โปร่งสันเทียะ |
Publisher | ภาควิชาวิจัยและจิตวิทยาการศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Publication Year | 2566 |
Journal Title | วารสารวิธีวิทยาการวิจัย (Journal of Research Methodology: JRM) |
Journal Vol. | 36 |
Journal No. | 1 |
Page no. | 18-30 |
Keyword | กิจกรรมจิตศึกษา, การเข้าใจความรู้สึกผู้อื่น, Jittasuksa Activities, Empathy |
URL Website | https://portal.edu.chula.ac.th/pub/jrm/index.php/jrm |
Website title | วารสารวิธีวิทยาการวิจัย (Journal of Research Methodology: JRM) |
ISSN | ISSN 0857-2933; ISSN (Online) 2697-4835 |
Abstract | การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองเพื่อศึกษาผลของกิจกรรมจิตศึกษาที่มีต่อการเข้าใจความรู้สึกผู้อื่นของเด็กปฐมวัย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนปฐมวัย ชั้นอนุบาล 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียนอนุบาลบ้านคุณหนูจังหวัดนครราชสีมา จำนวน 36 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ18 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบไปด้วยแผนการจัดกิจกรรมจิตศึกษา โดยจัดกิจกรรมทั้งหมด 8 สัปดาห์ ในการจัดกิจกรรมแต่ละครั้งใช้เวลา 30 นาที ใช้แผนการจัดกิจกรรมจิตศึกษา 40 แผน รามทั้งสิ้น 40 วัน และแบบประเมินการเข้าใจความรู้สึกผู้อื่น วิเคราะห์ข้อมูลโดยการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า 1) หลังการทดลอง นักเรียนกลุ่มทดลองมีการเข้าใจความรู้สึกผู้อื่น สูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ 2)หลังการทดลอง นักเรียนกลุ่มทดลองมีการเข้าใจความรู้สึกผู้อื่น สูงกว่านักเรียนกลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01This research was an experimental study to study the effect of psychoeducation activities on the perception of others' feelings in early childhood. The sample group used in the research was early childhood students in kindergarten 3, the first semester of the academic year 2020.Ban Khun Noo Kindergarten, Nakhon Ratchasima Province, consisted of 36 students, divided into experimental group and control group, 18 students each. Research tools. It consists of a plan to organize psychoeducation activities. All activities were organized for 8 weeks. Each activity took 30 minutes, using 40 mental educational activities plans for a total of 40 days. and the assessment of understanding the feelings of others. The data was analyzed by testing the t values. The results showed that (1) Posttest, the experiment, the students in the experimental group had a better understanding of the feelings of others than before the experiment, statistically significant at the .01 level. (2) Posttest, the experiment, the students in the experimental group had higher understanding of others' feelings than the control group students, statistically significant at the .01 level. |