![]() |
การประเมินความสามารถทางปัญญาในบริบทโรงเรียน |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Creator | ปิยวรรณ วิเศษสุวรรณภูมิ |
Title | การประเมินความสามารถทางปัญญาในบริบทโรงเรียน |
Contributor | จรินทร วินทะไชย์ |
Publisher | ภาควิชาวิจัยและจิตวิทยาการศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Publication Year | 2565 |
Journal Title | วารสารวิธีวิทยาการวิจัย (Journal of Research Methodology: JRM) |
Journal Vol. | 35 |
Journal No. | 2 |
Page no. | 99-115 |
Keyword | ความสามารถทางปัญญา, การทดสอบความสามารถทางปัญญา, นักเรียนประถมศึกษา, cognitive ability, cognitive test, primary students |
URL Website | http://research.edu.chula.ac.th/jrm/ |
Website title | วารสารวิธีวิทยาการวิจัย (Journal of Research Methodology: JRM) |
ISSN | ISSN 0857-2933; ISSN (Online) 2697-4835 |
Abstract | บทความนี้อภิปรายกรอบแนวคิดของความสามารถทางปัญญาและวิธีการประเมินความสามารถทางปัญญาของผู้เรียนในบริบทของโรงเรียน เนื้อหาที่มีการอภิปรายในบทความ ประกอบด้วย (1) การอภิปรายเกี่ยวกับนิยามของความสามารถทางปัญญา (2) การวิพากษ์มิติและมุมมองของการนำเสนอกรอบแนวคิดของความสามารถทางปัญญาจากกลุ่มทฤษฎี 4 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มจิตมิติ กลุ่มประมวลข้อมูลสารสนเทศ กลุ่มพัฒนาการ และ กลุ่มทฤษฎีแนวใหม่ เพื่อนำไปสู่ข้อสรุปของความเหมาะสมของการอธิบายความสามารถทางปัญญาที่สอดคล้องกับผู้เรียน ในบริบทปัจจุบัน (3) การประเมินความสามารถทางปัญญา เพื่อให้เห็นภาพการดำเนินงานเกี่ยวกับการประเมินความสามารถทางปัญญาในปัจจุบันและการใช้ประโยชน์จากผลการประเมิน (4) การบริหารแบบประเมินความสามารถทางปัญญาที่ใช้ในบริบทของโรงเรียนเพื่อสะท้อนแนวทางการปฏิบัติที่เหมาะสม และ (5) ทิศทางการพัฒนาผู้เรียนในอนาคตที่สอดคล้องกับนโยบายของชาติ ในส่วนท้ายของบทความ ผู้เขียนได้นำเสนอข้อเสนอแนะที่นำไปสู่แนวทางในการพัฒนาแบบวัดความสามารถทางปัญญาและรูปแบบการประเมินความสามารถทางปัญญาที่เหมาะสมสำหรับผู้เรียนในบริบทของโรงเรียนThis article discusses framework of cognitive abilities and evaluation methods of cognitive abilities of students in school contexts. Topics discussed in this article consist of (1) Definitions of cognitive abilities which include technical terms used in previous studies. (2) A review of dimensions and approaches of cognitive abilities which can be viewed as four groups including psychometrics approach, information processing approach, developmental theory approach, and new approach. This is to conclude appropriate description of cognitive abilities in the current context. (3) Cognitive ability evaluation is introduced in order to clarify the process of evaluation and exemplify how to utilize results from the evaluation. (4) Test administration for cognitive ability evaluation in school context in order to demonstrate an appropriate practice. 5) Future directions for student development according to national policy. Finally, the authors have proposed recommendations to develop cognitive ability test and protocol to evaluate students’ cognitive abilities suiting for school context. |