![]() |
การวิจัยและพัฒนาแบบฝึกทักษะคณิตศาสตร์ เรื่องอสมการเชิงเส้นตัวแปรเดียว สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 |
---|---|
รหัสดีโอไอ | |
Creator | ธัญญารัตน์ นันจรัส |
Title | การวิจัยและพัฒนาแบบฝึกทักษะคณิตศาสตร์ เรื่องอสมการเชิงเส้นตัวแปรเดียว สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 |
Contributor | - |
Publisher | สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Publication Year | 2568 |
Journal Title | วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
Journal Vol. | 4 |
Journal No. | 1 |
Page no. | 46-60 |
Keyword | แบบฝึกทักษะคณิตศาสตร์, อสมการเชิงเส้นตัวแปรเดียว, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน, ความพึงพอใจของนักเรียน, ประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะ 80/80 |
URL Website | https://so02.tci-thaijo.org/index.php/hsi_01/article/view/273831 |
Website title | วารสารมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และนวัตกรรม มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์ |
ISSN | 2821-9635 (Online) |
Abstract | This research aimed to: 1) study the current conditions, problems, and needs in learning mathematics of Mathayomsuksa 3 students at Khamplaflanonchai School; 2) develop a mathematics skill training exercises on linear inequalities in one variable; 3) evaluate the effectiveness of the exercises based on the 80/80 efficiency criteria, effectiveness index, and learning achievement of students; and 4) assess satisfaction of students with the exercises. The sample consisted of 20 Mathayomsuksa 3 students purposively selected. Research instruments included questionnaires, exercises, lesson plans, achievement tests, and satisfaction surveys. Data analysis employed descriptive statistics and t-tests The findings revealed that: 1) the current conditions, problems, and needs were at a low level; 2) The skill training exercises, lesson plans, and assessment tests are highly appropriate at the highest level; 3) the exercises demonstrated an efficiency of 88.67/86.67, an effectiveness index of 0.71, and significantly improved post-learning achievement at the .05 level; and 4) students expressed the highest level of satisfaction with the exercises. Moreover, the study suggests focusing on developing exercises tailored to specific target groups, enhancing the appeal of learning materials, and fostering collaborative learning to create sustainable learning experiences. |