CHAPTER 1

INTRODUCTION

The Mekong is one of the world’s great rivers, sustaining million of people with its rich
fisheries and fertile flood plains. The Mekong River basin is home to over 60 million people from
more than 100 different ethnic groups, most of whom are heavily dependent on the river’s natural
resources for their livelihoods. The river itself is among the richest in the world in terms of its

abundance of aquatic biodiversity, supporting 1,300 species of fish.

However, ambitious development projects for the region are sometimes poorly planned.
Moreover, they can become major obstacles to sustainable management of the river basin and
could adversely affect the socio-economic balance of the whole region and the livelihoods of its

people.

The mass media is a crucial tool for the guidance of development processes. The media
both receives and sends messages. Most of the time, we see the media as the message sender,
news creator or even the speaker of the issues. It’s true that media has the power to draw the

attention of people towards the specific issues.

The Mekong has been a “hot spot” for the news. The local, regional and international
media all keep their eyes on developments in the Mekong River Basin, and this is having an
impact. For example, the Mekong Rapids Blasting Project has been temporarily halted in the
Thai part of the Mekong River because of public opposition to the project and boundary

demarcation between Thailand and Laos.

Organisations seeking to promote sustainable development should see the media as a
valuable partner. The media’s contribution to project development, planning, implementation and
monitoring tends to be underestimated. Not only do the media keep the public abreast of

government’s plans and objectives - it also provides analytical social, cultural and economic



perspectives on government policies and initiatives in ways that can be more easily understood by
common people. Through the investigation and presentation of new perspectives and potential
issues, the media voices public concern and opinions. Thus, the media provides a forum for
exchange of opinions and sharing of information between governments and the people, allowing

the public greater contribution to development plans and their implementation.

Problem Statement

Internationally, there was a high number of news coverage on Mekong Rapids Blasting
Project in print, broadcast and online media. However, Mekong news coverage in Greater
Mekong Subregion countries is variable depending on the importance of the issues to country.
Differences in term of country context such as socio-political-economic contexts, organisational

structures, policies and regulations also frame level of news presentation.

The frequency of reporting on the Mekong Rapids Blasting issue is markedly different in
each country. Environmental journalists themselves demonstrate different levels of awareness,
capacity, access and understanding of Mekong development issues, including the Mekong Rapids
Blasting issue. While Thai media has paid strong attention to this issue and raised public
awareness, the media in other countries has been less responsive. The question is: what are the
different factors which influence the way journalists in each country present Mekong

development issues to their audiences?

Objectives

The objectives of this research are as follows:

1. To study the characteristics of journalists that report on Mekong issues in

support of sustainable development in the Mekong River Basin



2. To determine factors influencing Mekong Rapids Blasting news reportage by

journalists in Thailand, Myanmar, Cambodia, Laos PDR, China and Vietnam

3. To make recommendations towards: improving journalist awareness of Mekong

development issues; and increasing active journalistic involvement in these issues.

Expected Results

This research is expected to provide the following outcomes:

1. Improved understanding of the characteristics of journalists that report on Mekong

related issues.

2. Improved understanding of the factors influencing Mekong Rapids Blasting

news reportage by journalists in Thailand, Myanmar, Cambodia, Laos PDR, China and Vietnam.

3. Identification of strategies to improve journalist awareness of the Mekong

development issues and gain their support for the achievement of sustainable development in the

Mekong River Basin.

Scope of the Study

The scope of the study is set in order to specify clear frame for the study.

1. Language: Three languages (Thai, Lao and English) were used for the in-depth

interviews in this study.

2. Location: Greater Mekong Subregion countries include China, Laos, Myanmar,

Vietnam, Thailand and Cambodia.



3. Respondents: Sixteen journalists from Thailand, China, Lao PDR, Vietnam,
Cambodia and Myanmar were asked to be interview subjects. All of whom participated in the

Mekong Media Seminar held in Bangkok in June 2004.

-I‘u!nul'
"'c1MapPoint*
o .
5 3
- unig,]
u_
aohsii
Hong |
i
ff e
[ 5
" _E)* J‘ ]
i
(] 1l |
W
S
} Phno e
¥ g, re 1
"?’ha Cal e b a 3
“83  Nakhon Si % Minh ¢ A ]
i L Thammarat 26 mau 2 " il d
S TR songkhla fiaty 9 ]
A }-Seta Kota Baharu

| Ban
Kuala Terengganu| = Begawan

200 R T T X0RD inse 1100

Figure 1 Geographical flow of Mekong River which is started from Tibetan Plateau in
China through Vietnam where it enters the South China Sea

Source: Encarta (2007)

Figure 2 Mekong Rapids Blasting section of 361km between Simao in Southern China and
Luang Prabang, northern Laos

Source: Australian Mekong Resources Centre (2007)



Definition of Terms

Mass media response refers to the media that will be used by the selected key

informants in China, Thailand, Vietnam, Lao PDR, Cambodia and Myanmar

Mekong Rapids Blasting Project refers to a part of the larger Lancang-Mekong
Navigation Channel Improvement Project, which aims to allow large ships to freely navigate
from Simao, China to Luang Prabang in Laos. This project has been agreed by the government of
China, Thailand, Lao PDR and Myanmar. The first stage of the project would destroy 11 major
rapids and 10 scattered reefs along a 331-kilometre section of the Mekong from the China-Burma

border to Ban Houayxai in Laos.

Greater Mekong Subregion refers to China, Myanmar, Vietnma, Laos, Thailand and

Cambodia.

Demographic of reporters refers to age, sex, educational background and reporting

experience of the respondent journalists.

Influential factors refer to respondent journalist’s country context, media organisation

they are working for, and access to information of each individual respondent.



CHAPTER 1I

REVIEW OF LITERATURE

The literature review related to this research has been divided into five sub-chapters:

Mekong River

Mekong Rapids Blasting project

Mass Media in Greater Mekong Subregion

Related theories: agenda setting theory and public sphere theory

Related research

Mekong River

Mekong River Commission (MRC, 2007) explains about the Mekong River Basin that it
is defined by the land area surrounding all the streams and rivers that flow into the Mekong River.
This includes parts of China, Myanmar and Viet Nam, nearly one third of Thailand and most of
Cambodia and Lao PDR. With a total land area of 795,000 square kilometres and length of 4,800
km., the Mekong River Basin is nearly the size of France and Germany together. From its
headwaters thousands of metres high on the Tibetan Plateau, it flows through six distinct

geographical regions, each with characteristic features of elevation, topography and land cover.

The most abundant resources in the Mekong Basin are water and biodiversity. Only the
Amazon River Basin has greater diversity of plant and animal life. So much water flows into the
mainstream Mekong from the surrounding basin area that, on average, 15,000 cubic meters of
water passes by every second. In many parts of the world, that's enough water to supply all the
needs of 100,000 people — the population of a large town — for a whole day. This water nourishes
large tracts of forest and wetlands which produce building materials, medicines and food,

provides habitats for thousands of species of plants and animals and supports an inland capture



fishery with an estimated commercial value of US$2 billion dollars per year. Known mineral

resources include tin, copper, iron ore, natural gas, potash, gem stones and gold.

There are over 100 different ethnic groups living within the basin's boundaries, making it
one of the most culturally diverse regions of the world. Most basin inhabitants are rural
farmer/fishers and while they may be resource rich, they are money poor. One third of the
population live on less than a few dollars per day. Often lacking access to basic government
services, people in the basin are, on average, less well off than their fellow citizens outside the
basin. What makes life tolerable for these people are the aquatic resources provided by the basin's

rivers and wetlands.

Farmers in the Mekong Basin produce enough rice to feed 300 million people a year.
Demand for agricultural products from the basin is estimated to increase anywhere from 20 to
50% in the next 30 years. Agriculture, along with fishing and forestry employs 85% of the people
living in the basin. The challenge for planners will be to maintain or even improve the quality of

farmland soil and the forest watersheds that hold the key to a sustainable agricultural industry.

Mekong Rapids Blasting Project

Australian Mekong Research Network (2000) revealed that in the Article 9 of Freedom

of Navigation in 1995 Mekong Agreement set up by Mekong River Commission indicated that:

On the basis of equality of right, freedom of navigation shall be accorded throughout the
mainstream of the Mekong River without regard to the territorial boundaries, for
transportation and communication to promote regional cooperation and to satisfactorily
implement projects under this Agreement. The Mekong River shall be kept free from
obstructions, measures, conduct and actions that might directly or indirectly impair
navigability, interfere with this right or permanently make it more difficult. Navigational

uses are not assured any priority over other uses, but will be incorporated into any



mainstream project. Riparians may issue regulations for the portions of the Mekong
River within their territories, particularly in sanitary, customs and immigration matters,

police and general security.

Mekong Rapids Blasting Project is part of a grand scheme, the Lancang-Mekong
Navigation Channel Improvement Project, to allow large ships to freely navigate from Simao in
China to Luang Prabang in Laos which has been agreed by the government of China, Thailand,
Lao PDR and Myanmar. The first stage of the project would destroy 11 major rapids and 10
scattered reefs along a 331-kilometre section of the Mekong from the China-Burma border to Ban

Houayxai in Laos. The project was divided into 3 phases for implementation:

The 1" phase is to remove 11 majors rapids, shoals and 10 scattered reefs and the setting-
up of 100 navigation marks, 106 markers and 4 winches so that the waterway will be navigable
for vessels at least of 100-150 DWT (Death Weight Tonnage) for at least 95% of the time in the

year.

1. The 2™ phase is to remove 51 rapids and shoals, so that the waterway will be
navigable for vessels at least of 300 DWT (Death Weight Tonnage) for at least 95% of the time in
the year.

2. The 3“ phase, involves canalisation of the waterway so that it will be navigable

for vessels of 500 DWT (Death Weight Tonnage) for at least 95% of the time in a year.

The last blasting point of the first phase is at Khon Pii Luang located between Chiang
Khong District, Chiang Rai Province of Thailand and Huay Sai of Lao PDR. Although all rapids
upstream have been already been blasted according to plan, Khon Pii Luang remains untouched
because of the opposition by local people, led by the Chiang Khong Conservation Group. They
collected support from conservation organisations including WWF Thailand, the South-East Asia
River Network, and Towards Ecological Recovery and Regional Alliance, Government Senators,

community networks and the media at all levels.



The local “voice” was raised tremendously by all parts of society, but the media played
an important role in communication of key messages. Enabled by the media, the local agenda
became part of the national agenda, and has even grown to become regional agenda. In response
to this pressure, the government decided to halt the project and conduct an Environmental Impact

Assessment (EIA).

Once the EIA is completed, it’s unclear whether the Khon Phii Luang will be blasted or
not. Although the Chinese government announced that the project has been stopped, the Thai
government announced that the project would be continued in the upcoming dry season

(December 2006-April 2007) when the Mekong’s water level is at its lowest.

Mass Media in Greater Mekong Subregion

1. Mass Media in Thailand

The media are free to criticise government policies, and cover instances of corruption and
human rights abuses, but journalists tend to exercise self-censorship regarding the military, the

monarchy, the judiciary and other sensitive issues (BBC, 2007)

The print media are largely privately-run, with a handful of Thai-language dailies

accounting for most newspaper sales.

Key media outlets are as follows

1. The Press

1.1 Bangkok Post - English-language
1.2 The Nation - English-language
1.3 Daily News - mass-circulation Thai-language daily

1.4 Thairath - mass-circulation Thai-language daily


http://www.bangkokpost.co.th/
http://www.nationmultimedia.com/
http://www.dailynews.co.th/
http://www.thairath.co.th/

10

2. Television

2.1 Channel 9 TV - operated by government agency MCOT

2.2 Independent Television (TITV) - owned by prime minister's office

2.3 Television of Thailand (TVT) Channel 11 - operated by National Broadcasting

24 TV 5-owned by Royal Thai Army

2.5 Thai TV 3 — operated by the mass Communications Organisation of Thailand
(MCOT), a government agency

2.6 BBTV Channel 7 — owned by Royal Thai Army

Services of Thailand (NBT), part of government Public Relations Department

3. Radio

3.1 Radio Thailand - national network and external service operated by National

Broadcasting Services of Thailand (NBT), part of government Public Relations Department

3.2 MCOT Radio Network - run by government agency MCOT; operates stations in

Bangkok and provincial networks

3.3 Army Radio - network owned by Royal Thai Army

4. News Agency

4.1 Thai News Agency- run by MCOT

Thaksin Shinawatra and his Thai Rak Thai party's landslide reelection in
February 2005 rightfully alarmed press freedom and democracy watchdog groups. The year
brought the Prime Minister's escalating intolerance for criticism in the media to new heights with
the use of emergency national security legislation and several lawsuits and business acquisitions

to limit criticism in and increase state control of the Thai press.


http://modernine.mcot.net/
http://www.itv.co.th/
http://www.prd.go.th/
http://www.prd.go.th/
http://radio.mcot.net/

11

The 1997 Thai Constitution includes strong protections for freedom of expression, yet
several older laws still in force reserve the government's right to restrict the media to preserve
national security or public order, and limit criticism of the Royal Family or Buddhism. In July
2005, Thaksin took full advantage of such provisions when, in response to mounting violence in
the southern provinces, he issued the Executive Decree on Public Administration in Emergency
Situations. The decree, passed without parliamentary approval (despite the party's overwhelming
parliamentary majority), allows for the prohibition of media considered a threat to national
security or to be "distorting the facts." Justified as an improvement upon martial law, the decree
was renewed for three months in October. Access to information, also constitutionally
guaranteed, has essentially been reversed under Thaksin, with the number of disclosures steadily
declining as compared with the first four years after the Access to Information Law was passed in
1997. The 1941 Printing Act reserves the government's right to shut down media outlets, but this
legislation has typically been reserved for blocking pornographic or separatist content. However,
government concern about a surge of community radio stations prompted the abrupt cancellation
of the popular "Muang Thai Rai Sapda" television program because the show "promoted
misunderstanding among the public"; and in August, the Public Relations Department and police

closed down a popular community radio station notoriously critical of the government.

The number of criminal and civil defamation suits filed by government officials or
business affiliates against members of the press increased significantly in 2005. Several
politically connected corporations filed legal charges to curb disparaging reporting on their
activities and, in certain cases, suspend the careers of critical editors and journalists for many
years. This tendency was largely encouraged by the landmark criminal defamation suit in July
filed against media activist Supinya Klangnarong and three Thai Post senior editors (charged with
suggesting a conflict of interest between Thaksin's public office and his family's private
businesses) by the Shin Corporation, a Thaksin-founded conglomerate of which his family is a
major shareholder. Although later pressured to drop them, Thaksin himself filed a series of
charges against Sondhi Limthongkul, a prominent journalist and fierce Thaksin critic, for alleging
that he was disloyal to the Thai monarch, and against the daily Manager for reporting a Buddhist

monk's criticism of the government. According to the Committee to Protect Journalists, monetary



12

damages sought in civil cases alone included some of the largest figures ever requested for libel
anywhere in the world. The country's growing culture of legal intimidation and a general fear of
economic repercussions have sparked a rise in self-censorship and, in certain cases, caused
newspaper managers to take punitive action against critical reporters. The murders of two press
members who had reported negatively on local police and officials mark an additional decline for

press freedom in Thailand, where violence against journalists has typically been rare.

Radio and television remain primarily under the control of the state or state-affiliated
private businesses; stations are required to renew licenses annually and to feature government-
produced newscasts daily. Media ownership became even more problematic toward the end of the
year with the prime minister's use of business cronies to purchase greater shares in, or orchestrate
financial takeovers of, media organisations. Examples include the secretary-general of the Thai
Rak Thai party, who increased his family's stakes in the Nation Group (an independent media
company), and the controlling stakes that GMM Grammy PLC (a large media conglomerate
dealing with both news and entertainment) maintains in Matichon (an independent Bangkok-
based daily) as well as the publishing company of the Bangkok Post. The National Broadcast
Commission, established in October 2005 to redistribute the country's frequencies from the state
to the private sector as constitutionally mandated, was nullified just a month later for irregularities
in its selection process. The government has censored the internet since 2003 and has successfully
blocked more than 4,000 websites; since violence erupted in the south, it has ramped up efforts to
block sites considered a threat to national security, including those of Muslim separatist groups

(Freedom House, 2006).

2. Mass Media in Laos

Most print and electronic media are state owned. The role of the mass media in Laos is to
reflect the policies and plans of the Lao People’s Revolutionary Party (LPRP) and government in
all areas and activities, providing a link between the Party, the State and the masses. (Visiting

Arts, 2006)

Key media agencies in Laos (BBC, 2007) are as follow:



13

1. The Press
1.1 Vientiane Times — state-run, English language
1.2 Le Renovateur - state run, French-language
1.3 Vientiane Mai - state-run daily
1.4 Pasaxon - party monthly
2. Television
2.1 Lao National TV (TVNL) - state-run
2.2 Laos Television 3 - joint venture with Thai company
3. Radio
3.1 Lao National Radio - state-run
4. News agency

4.1 KPL - state-run

Two papers that occasionally report on social and economic problems are the French
weekly Le Renovateur and the English daily Vientiane Times, which are subsidized by the
Ministry of Information and Culture and frame their content primarily to attract tourists,
expatriates, and investors to the country. Tourism has led to the proliferation of internet kiosks
with unrestricted access to foreign news sites. However, language barriers and high monthly
connection fees (approximately $300 to $400 compared with the average monthly salary of $20 to
$30) limit regular internet use for all but wealthy individuals, expatriates, and business
organizations. Internet service providers must submit quarterly reports to the government to

facilitate monitoring.

Article 6 of the 1991 constitution guarantees press freedom and civil liberties, but only in
theory (Freedom House, 2006). Few citizens actually feel free to exercise these rights because
there are no legal safeguards for voicing dissent in public. Article 7 requires the mass media,
particularly Lao-language papers such as Vientiane Mai and Pasason and the national news
agency, Khaosan Pathet Lao, to "unite and mobilize" the diverse ethnic groups to support the
ruling Lao People's Revolutionary Party. Although central censorship is no longer directly

imposed on the press, the Ministry of Information and Culture continues to oversee media


http://www.lerenovateur.org.la/
http://www.vientianemai.net/
http://www.pasaxon.org.la/
http://www.lnr.org.la/
http://www.kpl.net.la/

14

coverage and academic publishing. Editors are government appointees assigned to ensure that

media function as links between the party and the people.

Military abuses against the Lao-Hmong people, as well as arrests of Christians for
practicing their faith, go unreported in the Lao-language papers. To date, there are no
international media agencies or journalism schools in Laos, except for UN development
organizations. Thus, Lao journalists whose salaries are paid by the government are officiously
guided by the editors' promulgation of the media as an instrument of the government. The media's
role is to link the people to the party, deliver party policy messages, and disseminate political
ideology. All editors are members of the Lao Journalists Association, presided over by Bouabane

Vorakhoun, Minister of Information and Culture. (Freedom House, 2006)

3. Mass Media in Myanmar

The Burmese media remained among the most tightly restricted in the world in 2005
(Freedom House, 2006). The ruling military junta zealously implements a 1996 decree banning
speech or statements that "undermine national stability," and those who publicly express or
disseminate views that are critical of the regime are subject to strict penalties, including lengthy
prison terms. Although several journalists and writers were released from jail throughout the year,
others were arrested and a number continue to serve lengthy sentences as a result of expressing
dissident views. Other laws require private publications to apply for annual licenses and
criminalize the use of unregistered telecommunications equipment, satellite dishes, computers,

and software.

Key media in Myanmar are as follow:

1. The Press
1.1 Kyehmon - state-run daily
1.2 Myanmar Alin - organ of State Peace and Development Council (SPDC)
1.3 New Light of Myanmar - English-language organ of SPDC

1.4 Myanmar Times - state-run English-language weekly


http://www.myanmar.com/newspaper/nlm/index.html
http://www.myanmar.com/myanmartimes/

15

2. Television

2.1 TV Myanmar - state-run, operated by Myanmar TV and Radio Department —
broadcasts in Bamar, Arakanese (Rakhine), Shan, Karen, Kachin, Kayah, Chin, Mon and English
2.2  MRTV-3 - state-run international TV service

2.3 TV Myawady - army-run network

3. Radio

3.1 Radio Myanmar - state-run, operated by Myanmar TV and Radio Department

City FM - entertainment station operated by Yangon City Development Committee

3.2 Democratic Voice of Burma - opposition station based in Norway, broadcasts

via shortwave

4. News Agency/Internet

4.1 Myanmar News Agency (MNA) - state-run

4.2 Mizzima News - run by Burmese exiles

BBC (2007) indicated that all forms of domestic public media are officially-controlled or

censored. This strict control, in turn, encourages self-censorship on the part of journalists.

The BBC, Voice of America, the US-backed Radio Free Asia and the Norway-based

opposition station Democratic Voice of Burma target listeners in Burma.

Paris-based media watchdog Reporters Without Borders has placed Burma among the
bottom 10 countries in its world press freedom ranking. It says the press is subject to "relentless

advance censorship".

Private periodicals are subject to prepublication censorship, with coverage being limited
to a small range of permissible topics. The junta's leadership took control of the censorship bureau
after the October 2004 purge of Prime Minister Khin Nyunt, and a new Press Scrutiny and

Registration Division (PSRD), under the control of the Ministry of Information, was established


http://www.mrtv3.net.mm/
http://english.dvb.no/
http://www.mizzima.com/

16

in April 2005. All publications were then required to reregister with the PSRD, with each
periodical expected to provide detailed information about staff, ownership, and financial backing.
Under new censorship rules that came into effect in July, media are ostensibly allowed to offer
criticism of government projects as long as it is deemed "constructive" and are allowed to report
on natural disasters and poverty as long as it does not affect the national interest. Meanwhile,
critical coverage of regional allies such as India and China was banned outright, as were op-ed
pieces. Ironically, however, the junta forbade the Myanmar Times from publishing a Burmese
translation of the new regulations, according to the Southeast Asian Press Alliance. During the
year, authorities imposed blackouts on news related to the impact of the December 2004 tsunami
and on the May 2005 Rangoon bombings. Several publications were banned temporarily from
distributing editions that aroused the ire of censorship authorities. Both local and foreign
journalists' ability to cover the news is restricted. A few foreign reporters are allowed to enter
Burma only on special visas; they are generally subjected to intense scrutiny while in the country
and in past years have occasionally been deported. However, some foreign correspondents were

invited to cover the February and December sessions of the National Convention.

The government owns all broadcast media and daily newspapers and exercises tight
control over a growing number of privately owned weekly and monthly publications. While
official media outlets serve as mouthpieces of the state, private media generally avoid covering
domestic political news, and many journalists practice self-censorship. A stagnant economy,
increased prices for newsprint, and a limited market for advertising revenue (following a 2002
ban on advertising Thai products) have further threatened the financial viability of the private
press. Authorities restrict the importation of foreign news periodicals, and although some people
have access to international shortwave radio or satellite television (the main sources of
uncensored information), those caught accessing foreign broadcasts can be arrested, according to
the Committee to Protect Journalists. The Internet, which operates in a limited fashion in the
cities, is expensive, tightly regulated, and censored. Bagan Cybertech, the main Internet service
provider formerly owned by Khin Nyunt's son, was taken over by the government in November
2004; in 2005, authorities moved to deactivate e-mail addresses run by Bagan and block access to

websites run by Burmese exile groups.



17

4. Mass Media in China

China's media are tightly controlled by the country's leadership. The opening-up of the

industry has extended to distribution and advertising, not to editorial content (BBC, 2007).

Beijing tries to limit access to foreign news providers by restricting re-broadcasting and
the use of satellite receivers, by jamming shortwave radio broadcasts, including those of the BBC,

and by blocking web sites. Ordinary readers have no access to foreign newspapers.

Fears that the media in Hong Kong would lose their independence when the territory
reverted to Chinese control in 1997 have generally not been borne out. Hong Kong still has

editorially-dynamic media, but worries about interference remain.

The press reports on corruption and inefficiency among officials, but the media as a
whole avoid criticism of the Communist Party's monopoly on power. Each city has its own

newspaper, usually published by the local government, as well as a local Communist Party daily.

With more than one billion viewers, television is a popular source for news and the sector
is competitive, especially in urban areas. China is also becoming a major market for pay-TV; it is
forecast to have 128 million subscribers by 2010. State-run Chinese Central TV, provincial and

municipal stations offer a total of around 2,100 channels.

The availability of non-domestic TV is limited. Agreements are in placed which allow
selected channels - including stations run by AOL Time Warner, News Corp and the Hong Kong-
based Phoenix TV - to transmit via cable in Guangdong province. In exchange, Chinese Central

TV's English-language network is made available to satellite TV viewers in the US and UK.

Beijing says it will only allow relays of foreign broadcasts which do not threaten
"national security" or "political stability”. Of late, it has been reining in the activities and
investments of foreign media groups. The media regulator - the State Administration for Radio,
Film and Television - has warned local stations that foreign-made TV programmes must be

approved before broadcast.



18

The internet scene in China is thriving, though controlled. Beijing routinely blocks access
to sites run by the banned spiritual movement Falun Gong, rights groups and some foreign news

organisations. It has moved to curb postings by a small but growing number of bloggers.

An international group of academics concluded in 2005 that China has "the most
extensive and effective legal and technological systems for internet censorship and surveillance in

the world".

The media rights group Reporters Without Borders describes the country as the world's

"largest prison for journalists".

Key media outlets in China are as follow:

1. The Press

1.1 Renmin Ribao (People's Daily) - Communist Party daily

1.2 Zhongguo Qingnian Bao (China Youth Daily) - state-run, linked to Communist
Youth League

1.3 China Daily - state-run, English-language

1.4 Jiefangjun Bao - People's Liberation Army daily

1.5 Zhongguo Jingji Shibao (China Economic Times) - state-run, daily

1.6 Fazhi Ribao (Legal Daily) - state-run

1.7 Gongren Ribao (Workers' Daily) - state-run

1.8 Nongmin Ribao (Farmers' Daily) - state-run, agricultural and rural issues

1.9 Nanfang Ribao (Southern Daily) - Communist Party daily, Guangdong province

2. Television

2.1 Chinese Central TV (CCTV) - state-run national broadcaster, networks include

English-language CCTV-9

3. Radio


http://www.people.com.cn/
http://www.cyol.net/
http://www.chinadaily.com.cn/
http://www.chinamil.com.cn/
http://www.cet.com.cn/
http://english.cctv.com/

19

3.1 China National Radio - state-run
3.2 China Radio International - state-run external broadcaster, programmes in more

than 40 languages, notably to Taiwan and Korea

4. News agencies

4.1 Xinhua (New China News Agency) - state-run
4.2 Zhongguo Xinwen She - China News Service, state-run, aimed mainly at

overseas China

Freedom House (2006) revealed that China's authoritarian regime continues to place
widespread restrictions on freedom of the press; the constitution, although usually not enforced,
affords little protection for members of the media and ensures that the Communist Party (CP) is at
the apex of political power. Article 35 guarantees freedom of speech, assembly, and publication.
However, other articles subordinate these rights to the national interest, which is defined by party-
appointed courts. Primarily through its Central Propaganda Department (CPD), the CP maintains
direct control over the news media, especially concerning topic areas deemed by the party to be
politically sensitive. This control is reinforced by an elaborate web of legal restrictions. The 1990
Rule on Strengthening Management over Publications Concerning Important Party and National
Leaders, for example, makes it illegal to report on any aspect of the lives of top leaders without
permission from the CPD and other central government ministries. Statutes in the criminal code,
such as the Protection of National Secrets Law, can also make reporting on governmental affairs
an offense punishable by prison sentences. Regulations and laws are vaguely worded and

interpreted according to the wishes of the central party leadership.

In a move to counter criticism that access to information in China is insufficiently
transparent, the central government mouthpiece, Xinhua News Agency, announced in September
that the death toll in natural disasters would no longer be regarded as a state secret. However,
news of infectious diseases and man-made disasters continue to be treated as state secrets and are
subject to censorship, as are a number of other topics. As a general rule, any information can be
classified as a state secret if its release is believed to have harmed state interests or state security.

In March, the new Regulations on the Administration of Book Quality came into effect, requiring


http://www.cnradio.com/
http://www.chinabroadcast.cn/
http://www.xinhuanet.com/english/index.htm

20

publishers to refrain from reprinting books of questionable political correctness and authorizing
the government to confiscate banned books that had already been sold. In August 2005, the CPD
issued a new order restricting popular access to foreign films and television programs.
Nonetheless, with vigorous foreign media operating in China, the regime's task of suppressing
information has become more difficult; for Chinese with foreign language ability, foreign news
reports present an "alternate" truth to that available in the official media. A growing number of
Chinese travel abroad, telephone friends or relatives overseas, and watch a plethora of pirated

media products available in urban areas.

In 2005, journalists who reported on controversial issues, criticized the CP, or presented
a perspective contrary to state propaganda continued to suffer harassment, abuse, and detention.
The Committee to Protect Journalists reported that for the seventh year in a row, China had jailed
more journalists than any other country in the world, with 32 in prison, half of whom were there
on account of internet-related cases. For example, Zhang Lin was arrested in January and found
guilty of "inciting subversion" after publishing six articles on the Internet criticizing the CP.
Foreign correspondents were also not immune from government intimidation. New York Times
reporter Zhao Yan remains in prison after his arrest in 2004 for releasing state secrets following
an article predicting the retirement of Jiang Zemin. In April 2005, Ching Cheong, a Hong Kong
correspondent for the Singapore-based Straits Times, was detained in Guangzhou on suspicion of
harming state security by working as a spy for Taiwan. According to Ching's wife, he was

working on a story involving Zhao Ziyang, the purged general secretary of the CP.

Media reforms have allowed the commercialization of media operations without the
privatization of media ownership. All Chinese media are owned by the state, but the majority no
longer receive state subsidies and now rely on income from advertisement revenue, which some
argue has shifted the media's loyalty from the party to the consumer. The CPD disseminates
directives to media nationwide concerning mandatory use of state propaganda and indicating
topics to be barred from reports. To avoid the risk of running afoul of the CPD, journalists often
engage in self-censorship, a practice reinforced by frequent ideological indoctrination and by a
salary scheme that pays journalists only after their reports are published or broadcast. When a

journalist writes a report considered too controversial, payment is withheld, and in some cases the



21

journalist must pay for the cost of news gathering out of pocket. A small number of elite media
combat such deterrents to aggressive reporting by paying journalists for reports that are subject to
censorship. This has resulted in a few media outlets championing popular causes and printing
embarrassing exposures of official malfeasance. Nevertheless, media personnel who do so are too

often fired or arrested.

The China Internet Network Information Center estimates the number of internet users at
111 million, large in absolute terms but calculated to be less than 10 percent of the country's
population. The Chinese government regularly blocks or shuts down websites it deems politically
threatening, such as those that report on incidents of rural unrest. In July 2005, government
agencies shut down over a quarter of China's 573,755 websites after their operators failed to
register with the Ministry of Information Industry. In September, new regulations were issued that
increased the ability of the government to restrict internet news sites, web logs, and cell phone
text messaging, which is also subject to monitoring by the government. The same content
restrictions applied to print and broadcast media also apply to internet content. Foreign internet
companies have largely cooperated with the Chinese government on censorship enforcement. A
prominent example of this was the role played by Yahoo! in providing information leading to the
conviction of Hunan journalist Shi Tao for leaking "state secrets," which resulted in a 10-year

prison sentence.

5. Mass Media in Vietnam

The Communist Party has a strong grip on the media. The Ministry of Culture and

Information controls the press and broadcasting (BBC, 2007).

The government has shut down several publications for violating the narrow limits on
permissible reporting. Under a 2006 decree journalists face large fines for transgressions which
include denying revolutionary achievements and spreading "harmful" information or "reactionary

ideology".



22

There are hundreds of newspapers and magazines, but television is the dominant
medium. Vietnam Television (VTV) broadcasts from Hanoi and is available via satellite to the

wider region. There are many provincial stations. Some foreign channels are carried via cable.

State-run Voice of Vietnam (VoV) operates national radio networks, including the VoV 5

channel with programmes in English, French and Russian.
Key media outlets in Vietnam are as follow:
1. The Press

1.1 Nhan Dan - Communist Party daily, English-language pages
1.2 Vietnam Economic Times - English-language pages

1.3 Le Courrier du Vietnam - French-language

1.4 Vietnam News - English-language daily

1.5 Quan Doi Nhan Dan - People's Army daily
2. Television
2.1 VTV - Vietnam Television
3. Radio
3.1 Voice of Vietnam - operates national networks and an external service
3.2 Dai Tieng Noi Nhan Dan - Ho Chi Minh City
4. News agency
4.1 Vietnam News Agency

Although the 1992 constitution recognizes the rights to freedom of opinion, expression,
and association for all citizens, the propaganda and training departments of the ruling Communist

Party of Vietnam (CPV) control all media and set press guidelines. In addition, a 1999 law


http://www.nhandan.com.vn/english/
http://www.vneconomy.com.vn/eng/
http://lecourrier.vnagency.com.vn/
http://vietnamnews.vnanet.vn/
http://www.quandoinhandan.org.vn/
http://www.vtv.org.vn/
http://www.vov.org.vn/
http://www.voh.com.vn/
http://www.vnagency.com.vn/

23

requires journalists to pay damages to individuals or groups found to have been harmed by press
articles, even if they are true. Reporting considered to be against the national interest can be
charged under the criminal code and antidefamation provisions. Nguyen Thi Lan Anh, a staff
reporter of Tuoi Tre, was indicted on the charge of "appropriating state secrets" after her
investigations into leaked allegations of manipulations of the drug market by the multinational
pharmaceutical company Zuellig Pharma, which had a contract with the Ministry of Health.
However, after Lan Anh received unprecedented support from major media outlets, the charges

against her were dropped (Freedom House, 2006)

The party's general secretary, Nong Duc Manh, called on the media to help fight
corruption and facilitate economic reforms during the party's Ninth Congress in January.
However, on January 10 the government closed down Tintucvietnam.com, a website dealing
primarily with economic and cultural issues, for publishing readers' letters that alleged corruption
among high officials. Instances of harassment or assaults against reporters attempting to cover the
news by police or other assailants have increased in recent years. Trang Dung, a reporter for An
Ninh The Gioi, was beaten by security guards and had his camera destroyed even after he
displayed his press credentials. The story of the incident along with a photograph of his wounds
was later published in the paper to call attention to the brutality and systematic nature of violence
toward the media. Although journalists cannot cover sensitive political or economic matters or
openly question the CPV's single-party rule without fear of such violent reprisals, they are
allowed to report on crime and official corruption, and such reports have become increasingly
common. Foreign journalists based in Vietnam are monitored closely, and their movements
within the country are restricted. Internet dissidents such as Pham Hong Son and Nguyen Vu Binh
continue to remain in jail on charges of espionage. Although authorities did release prominent
writer Nguyen Dan Que, he remained under strict surveillance and was subject to some

harassment.

All print and broadcast media outlets are owned by or are under the effective control of
the CPV, government organs, or the army. As in other Communist systems, the party and the
government fund most of the publications in Vietnam, although several newspapers, including

Thanh Nien, Nguoi Lao Dong, and Tuoi Tre (owned by the Youth Union under the CPV), have



24

attempted to become financially sustainable and to stop relying on state subsidies. Local
journalists are generally optimistic that private ownership of the media will improve sooner rather
than later, particularly with regard to the internet, though competition for advertising among the
more than 500 newspapers and 200 digital news sites remains stiff. Foreign periodicals, although
widely available, are sometimes censored, and the broadcasts of stations such as Radio Free Asia
are periodically jammed. However, access to satellite television broadcasts and the internet is
growing. The first online news site, vietnamnet.vn, publishes in Vietnamese and English, while
vietnamjournalism.com, a blog run by a local journalist, discusses professional and ethical issues.
Use of the internet has grown sharply, with more than 5 million new users in the last five years.
Website operators continue to go through internet service providers that are either public or part
public owned, like Vietnam Data Communications, which is controlled by the Ministry of Post
and Telecommunications and caters to nearly a third of all internet users. It is required by law that
service providers block access to designated websites that the government considers politically
unacceptable. Radio Free Asia reported in December that Tieng Noi Dan Chu, a website founded
by dissident writer Tran Khue to lobby for democratic reform in Vietnam, was hacked into 19

days after it launched.

6. Mass Media in Cambodia

Many Cambodian newspapers and private radio and TV stations depend on support from

political parties. Prime Minister Hun Sen and his allies control several broadcasters.

Although press freedom is not guaranteed, Hun Sen has declared his support for press

freedom, publicly praising the benefits to society of an unfettered media.

There are no restrictions on satellite dish ownership and foreign radio broadcasts can be
received easily from neighbouring countries. The BBC, via its BBC 100 FM service, and Radio

France Internationale are available in Phnom Penh (BBC, 2007)



25

Key media in Cambodia are:

1. The Press
1.1 Reaksmei Kampuchea - pro-government daily
1.2 Kaoh Santepheap - pro-government daily
1.3 Cambodia Daily - English-language
1.4 Phnom Penh Post - English-language

2. Television

2.1 National Television of Cambodia (TVK) - state broadcaster
2.2 TV3 - commercial, jointly-run by Phnom Penh Municipality
2.3 TVS5 - private
2.4  CTN - private
2.5 Bayon TV - private
2.6 CTV9 - private
2.7 Apsara TV - commercial

3. Radio
3.1 National Radio of Cambodia - state broadcaster
3.2 Radio FM 103 - commercial, jointly-run by Phnom Penh Municipality
3.3 Radio FM 97 - commercial, operated by Apsara Radio and TV
3.4 Radio FM 95 - commercial, operated by Bayon Radio and TV

4. News agency

4.1

Agence Kampuchea Presse (AKP)

Although local journalists generally see the government as being relatively tolerant of the

media when compared with Cambodia's neighbors, restrictive legislation and a highly politicized

media environment continue to hamper the Cambodian press. The constitution guarantees the


http://www.cambodiadaily.com/
http://www.phnompenhpost.com/
http://www.tvk.gov.kh/
http://www.tv3.com.kh/
http://www.ch5cambodia.com/
http://www.ctncambodia.com/
http://www.bayontv.com.kh/
http://www.tv9.com.kh/
http://www.apsaratv.com.kh/
http://www.tv3.com.kh/
http://www.apsaratv.com.kh/
http://www.bayontv.com.kh/
http://www.camnet.com.kh/akp/

26

right to free expression and a free press, and while the 1995 Press Law also theoretically protects
press freedom, the government has used it to censor stories deemed to undermine political
stability. Under Article 12, the employer, editor, or author of an article may be subject to a fine of
5 million to 15 million riels (US$1,282 to US$ 3,846). The law also gives the Ministries of
Information and the Interior the right to confiscate or suspend a publication for 30 days and
transfer the case to court. Article 13 states that the press shall not publish or reproduce false
information that humiliates or is in contempt of national institutions. A continuing concern is the
number of defamation cases filed during the year against journalists. On August 31, the Supreme
Court upheld a guilty verdict against Cambodian Daily reporter Kay Kimsong, charging him for
writing a "defamatory" article about Foreign Affairs Minister Hor Namhong. In October, Prime
Minister Hun Sen filed defamation charges against radio journalist Mam Sonando and seven
human rights activists who criticized him for signing a special border treaty with Vietnam. Other

journalists had fled the country for fear of being charged.

Although the threat of arrest has reportedly led to a slight increase in self-censorship,
press coverage in Cambodia remains vigorous, and journalists regularly expose official corruption
and scrutinize the government. However, on several occasions during the year, the government
attempted to fetter journalistic coverage and access. In October, according to the Committee to
Protect Journalists, authorities imposed restrictions on reporters' ability to cover news from law
courts in the capital, Phnom Penh. On November 23, the Ministry of Information ordered all radio
and television stations to cease reading and editorializing the contents of newspapers over the air.
The Ministry said the commentaries were "in addition to the contexts of those stories, contrasting
the ethical code of the journalistic profession and affecting Khmer tradition and social order."
Journalists remain subject to some intimidation and harassment at the hands of authorities, and
reporters in the provinces, particularly those who cover issues like illegal logging, face additional

dangers such as physical attacks; several instances of assault were noted during 2005.

Journalists from more than 20 publications aligned with or subsidised by various political
factions are unbridled in criticising their adversaries and public officials but generally do not
criticize the king. The ruling Cambodian People's Party, its coalition partner the Royalist Party

(Funcinpec), and the opposition Sam Rainsy Party each has its own newspaper. However, the



27

government dominates both radio and TV, the main media sources for the two-thirds of the
population that are functionally illiterate, and broadcast programming generally reflects official
viewpoints. Independent broadcast outlets' operations are constrained by the refusal to allocate
radio and television frequencies to stations that are aligned with the opposition. In addition, the
economy is not strong enough to generate sufficient advertising revenues to support truly neutral

or independent media. Access to foreign broadcasts and to the internet is generally unrestricted.

Related Theories and Concept

1. Agenda Setting Theory

The agenda-setting function of the media refers to the media’s capability, through

repeated news coverage, to raise the importance of an issue in the public’s mind.

Agenda-setting studies typically concern themselves with ‘information’ media: news
magazines, newspapers, television, and radio. In a sense, newspapers are the prime mover in
agenda setting. They play a great role in determining what most people will be talking about,
what people will think the facts are, and what most people will regard as the solutions (Norton

Long, 1958).

Much of the research on agenda setting was conducted during political campaigns. There
are two reasons for this. First, messages generated by political campaigns are usually designed to
set agendas (politicians call this tactic “emphasising the issues™). Second, political campaigns

have a clear-cut beginning and end, thus making the time period for study unambiguous.

The type of topic being covered influences the extent of its impact on agenda setting
processes. Coverage of concrete issues (e.g. drug abuse, energy) has a more pronounced effect
than coverage of abstract issues (e.g. budget deficits, nuclear arms race). Moreover, a person’s
experience with a topic also influences the agenda-setting effect. Stories about inflation, a topic

that most consumers experience directly, have little impact on public perception of its importance.



28

On the other hand coverage of foreign affairs, where most people lack direct experience, has been

found to have a considerable agenda-setting effect.

Recently published reviews note two new directions of research interest. The first
pertains to the notion of framing, the general way a news topic is treated by the media. This line
of research posits that the media not only tells us what to think, it also tells us how to think about

it by the way the story is framed. A second direction concerns agenda building. (Dominick, 2002)

The use of media can direct public attention to certain issues, thereby putting them on the
public agenda. The media builds up public images of political figures by constantly presenting
themes suggesting what individuals in the mass should think about, know about, have feelings

about (Lang and Lang, 1959).



29

3
2 D
i I Parsanal experience and interparsonal
L - communication
k
B
e —_—
{ —
" H L 4 .’fpﬂ_#_._._!r T, W
[ 1 i it Polity
[i] ; Medin Fublic ¥
e - apgenda apenda agenda
J 'II & "ﬁ-__,q_‘_____ﬂ F !

1 m Real-world indicalors of the importanco

of an agendn 1ssue or avent

d

Figure 3 Agenda Setting
Source: McQuail & Windahl (1993)

Noam Chomsky provided interesting description on media and agenda setting during his

talk on What Makes Mainstream Media Mainstream at Z Media Institute, June 1997:

You look at the media, or at any institution you want to understand. You ask
questions about its internal institutional structure. You want to know
something about their setting in the broader society. How do they relate to
other systems of power and authority? If you’re lucky, there is an internal
record from leading people in the information system which tells you what
they are up to (it is sort of a doctrinal system). That doesn’t mean the public
relations handouts but what they say to each other about what they are up to.
There is quite a lot of interesting documentation. Those are the major sources
of information about the nature of the media. You want to study them the way,
say, a scientist would study some complex molecule or something. You take a
look at the structure and then make some hypothesis based on the structure as
to what the media product is likely to look like. Then you investigate the media

product and see how well it conforms to the hypotheses. Virtually all work in



30

media analysis is this last part—trying to study carefully just what the media
product is and whether it conforms to obvious assumptions about the nature
and structure of the media. Well, what do you find? First of all, you find that
there are different media which do different things, like the
entertainment/Hollywood, soap operas, and so on, or even most of the
newspapers in the country (the overwhelming majority of them). They are

directing the mass audience.

There is another sector of the media, the elite media, sometimes also called the agenda-
setting media because they are the ones with the big influence and resources (e.g. Associated
Press, Reuters, the New York Times and CBS in the US). They set the framework in which
everyone else operates, and other media use elite media content for large proportions of their own
reportage. Their target audiences are mostly people who are either wealthy or part of what is
sometimes called the political class—that is, they are actually involved in the political system in
an ongoing fashion. They are basically managers of one sort or another. They can be political
managers, business managers, corporate executives, doctoral managers, university professors,
investors, researchers or other journalists who are involved in organising the way people think

and look at things.

What about the institutional setting? The media is a doctrinal system, and media
institutions interact closely with both themselves and other institutions. That is, the media
provides input to itself through the outputs of its component organisations and institutions, each
part influencing the other. For example, newspaper reports influence organisational behaviour,
thus generating media releases and announcements which are then used for newspaper reports.

That is, institutions are very similar to, or even a part of, the media (Chomsky, 1997).

2. Public Sphere Concept

The concept of public sphere as expressed by Habermas (1989) has existed in its true

sense in the UK since the 18th century. The coffee houses in London society at this time became



31

the centres of art and literary criticism, which gradually widened to include even the economic
and the political disputes as matters of discussion. In French salons, as Habermas says, "opinion
became emancipated from the bonds of economic dependence". Any new work, or a book or a
musical composition had to get its legitimacy in these places. It not only paved a forum for self-
expression, but in fact had become a platform for airing one’s opinions and agendas for public

discussion.

Habermas is optimistic about the possibility of the revival of the public sphere. He sees
hope for the future in the new era of political community that transcends the nation-state based on
ethnic and cultural likeness for one based on the equal rights and obligations of legally vested

citizens.

3. Social Responsibility Theory

Social responsibility asserts that media must remain free of government control, but in
exchange media must serve the public. The core assumption of this theory are a cross between
libertarian principles of freedom and practical admissions of the need for some form of control on

the media (McQuail, 1987):

- Media should accept and fulfill certain obligations to society.

- Media can meet these obligations by setting high standards of professionalism, truth,

accuracy, and objectivity.

- Media should be self-regulating within the framework of the law.

- Media should avoid disseminating material that might lead to crime. Violence, or civil

disorder or that might offend minority groups

- The media as a whole should be pluralistic, reflect the diversity of the culture in which

they operate, and give access to various points of view and rights of reply.



32

- The public has a right to expect high standards of performance, and official

intervention can be justified to ensure the public good.

- Media professionals should be accountable to society as well as to their employers and

the market.

In rejecting government control of media, social responsibility theory call for
responsible, ethical industry operation, but it does not free audiences from their responsibility.
People must be sufficient media literature to develop firm yet reasonable expectations and
judgments of media performance. But ultimately it is practitioners, through the conduct of their
duties, who are charged with operating in a manner that obviates the need for official intrusion.

(Baran, 2004)

Related Research

Related research collected and presented in this thesis is paying more attention on
research conducted by institutions in Thailand. However, during the period of data collection, no
single research specifically on Mekong and media. Therefore, following research papers in

relation to media are mostly collected.

Methom (1996) found from his research Front Page News’ Selection of Thai
Newspapers: Comparative Study Between Thairath Daily and Daily News that The news selection
processes of Thairath and Daily News are similar. Each begins with reporters from the different
sections bringing in stories and submitting them to the Heads of the News Desk. The Heads
consider which stories will be published and, if the Heads see that the story is news worthy for the
front page, then that story will be sent to the Front Page News Desk. The Head of Front Page

News will make the final selection of which stories will be published in the front page.

Two factors influencing the selection of front page news for both Thairath Daily and
Daily News were the ‘importance’ and ‘interest’ values of news items. Importance value of news

carries a higher weighting for both Thairath and Daily News. However, the interest value of news



33

items was relatively more important for Thairath than for Daily News. Thairath was relatively
more concerned about news which relates to the readers’ interests, unusual things or events,
sensationalism, conflicts, sex, and progress than Daily News. Daily news was relatively more

concerned about the impacts of news.

Other factors influencing of front page news reports for both papers are their readers’
interests, relevance to former news, and governance. Daily news pays more attention on readers’

interest than Thairath. For the former news reported has similarly influence on both papers.

Chartprasert (1996) found from his research A Study of the Exposure to News about
Thailand of Thai Students in Japan that Thai students in Japan who are highly exposed to the
media will know more about Thai news more than Thai students who have low exposure to the
media. Thai students in Japan who are exposed to the media through many channels will know

more about Thai news than those exposed to the media through less channels.

Bunyaratabhandhu (1996) found from her research Information Exposure and Attitude of
the Business Reporters towards the Bangkok Bank Ltd: A Case Study of Print Media that business
news reporters have a high level of exposure to information about Bangkok Bank. The highest
level of media available to business reporters is information disseminated directly by the bank
(e.g. press releases, bulletins and announcements), followed by newspapers and magazines
respectively. Beside, business reporters have high level of understanding about the Bangkok
Bank. Business reporters generally have good views towards the Bangkok Bank, except regarding
its service which the respondents suggested should be improved. Business reporters mostly prefer
to do personal interviews in order to get a story, however most of their stories are sourced from
information formally disseminated by the Bank, or from newspapers. The three most important
elements of Bangkok Bank’s good public image are good and speedy service, convenience,

availability of modern services, and having CEOs that are accountable.

Woraphan (1989) found from her research Television News = Thai Contexts, Modes of

Emission and Reception that the most influential political and economic news TV news programs



34

are broadcast at 8.00 pm. Audiences spend about 1.45 hrs watching TV per day. TV news content
includes more national news than international and local news; more hard news than soft news;
and more real than fake news. There is less news on development issues than on politics. When
responding to new reporting on political issues, people prefer to read or give comments through

newspaper. Some audiences think that TV has no press freedom.

Sukprakarn’s (1999) research Influential Factors Toward the Thai Daily Newspapers’
New Reporting on Fuel Energy Conservation, was conducted among respondents i.e. news
editors, heads of news desk, and reporters of Thairath, Daily News and Khao Sod newspapers.
The study found that the respondents paid little attention to fuel energy conservation. This may be
because their editorial policies place a low value on reportage of fuel energy conservation. It may
reflect a belief by the news editors that such issues are not close to their readers’ daily life, and

that it takes time to see the impacts.

Even so, the respondents agreed that conservation of fuel energy was important because:
Thailand’s energy problem is in crisis; continued economic and industrial expansion of the
country will lead to higher demand of fuel energy; and the government doesn’t seriously support
energy conservation. The respondents realised that the newspapers have important roles to play in
raising public awareness of energy saving, and should act as a tool to disseminate information

regarding energy consevation issues.

Yamjinda (2000) studied Roles of Thairath Newspaper in Presenting News and
Information on His Majesty the King Bhumiphols New Agricultural Theory analysed Thairath
newspaper’s content from 5 December 1997 to December 31, 1998. A total of 187 issues of
Thairath newspaper containing news and information about the New Agricultural Theory were
coded using a coding sheet. Content analysis section was presented in frequency, percentage and
chi-square tables, using SPSS/PC+ program to compile. The level of significance was set at .01.
She used depth interviews with 44 samples consisting of 3 persons from Thairath’s agricultural
news section, a village chief, 12 farmers who practiced the New Agricultural Theory and 28

farmers who did not. The interview results were presented in the descriptive format using the



35

Thematic Analysis method. The study found that Thairath performs an informing role in

presenting news on the New Agricultural Theory.

Thairath uses news format to present information on the New Agricultural Theory.
Thairath presents information on the New Agricultural Theory by reporting about visits to
demonstration locations, budget management and contests. The prominence of news figures, and
significance to the New Agricultural Theory itself, are the agricultural news section’s main
criteria in selecting a news item to publish. Other factors for news selection include relevance to

the agricultural and economic situation of the country.

The opinion leader in the community accesses information on the New Agricultural
Theory in Thairath newspaper, and disseminates it to the villagers in both formal and informal
community gatherings. Community farmers receive information on the New Agricultural Theory

via Thairath newspapers, and family, group and interpersonal communications.

Suwankantha’s (1999) research Political Investigative Reporting in the Thai Press and
Its Effects on Social Awareness found that political investigative reporting in the Thai press
impacts social awareness, builds up political support and participation, and facilitates political
change. In the Chiang Mai Muang District, people’s views after receiving political news from TV
is most similar to the views of people that receive political news from newspapers. However, the
daily newspaper proved to be the most efficient means of political communication. Thairath was
the most read newspaper, followed by Matichon, Daily News and Khao Sod respectively.
However, Matichon is generally considered the best political investigative reporting of the four
daily newspapers, followed by Krungthep Turakij and Phoo Jadkan respectively. A persistent

obstacle to investigative political reporting in the Thai press is the threat of political interference.

Research by Jomechanturong (2001), Presentation of Economic News Responding to
Social Classes of the Qualitative and quantitative Newspaper, Case Study of Thairath and
Matichon found that in the economic news pages of Thairath presented news on social classes the

most, and gave priority to upper class rather than middle or lower class social news. Matichon



36

was the same. Thairath and Matichon gave different levels of importance to economic news.
Thairath provided more space and articles for economic news than Matichon. When presentation
of economic news responding to social classes, Thairath and Matichon were different. Thairath
also presented more economic news which was relevant to all social classes than Matichon, the

latter mostly reporting on news relevant to to upper classes.

Arunmart’s research (1997), Role of Three Major Newspapers in Reporting the Issue of
toxic Industrial Waste during January 1 and June 30, 1996, found that among 3 major
newspapers (Matichon, Thairath and Krungthep Turakij), news relating to toxic industrial waste
occupied only 0.351 per cent of the total news space (excluding advertising). Toxic industrial
waste news was reported in Krungthep Turakij the most, followed by Matichon and Thairath
respectively. The frequency of news reportage was not consistent. Protests in January 1996
against the construction of a hazardous toxic industrial waste station at Pluak Daeng District,
Rayong province, generated the most frequent news reports. The news reports were mostly in
form of news rather than articles. The content of toxic industrial waste news was more negative
than positive. However, the newspapers tended to report the situation by following the stream of
events rather than to acting as knowledge provider to create better understanding of industrial

toxic waste issues.

The research of Piemjai (2001), Public Relations on Forest and Wildlife Conservation of
Seub Nakhasathien Foundation, provided a case of the tale; Bok Lao Kao Sip Project No. 1. is
based on the study of document research together with the information from interviewing public
relations staffs of Seub Nakhasathien foundation. The study on documents and multimedia
materials of the foundation are also essential elements to this research. The field study on survey
research took part on the sampling group which was the students who were set to do some
activities. The survey depended on the interview and the descriptive statistic chart of frequency,
percentage, and average. The purpose of this research is to study the public relations process of
Seub Nakhasathien foundation, and to assess the mass media of the tale: Bok Lao Kao Sip Project

No. 1.



37

The consequence of this study reveals that the major purpose of public relations is to
publicise the biography, chronicles, and intention of Seub Nakhasathien in order to encourage
Thai people to realize how important our natural resources are. This Foundation aims to promote
conservation activities, and receives public donations to support these activities. Making people
aware of how to conserve natural resources is one of the keys to leading people to participate in

conservation.

The distinguishing element of this presentation strategy is the use of a symbolic person,
Seub Nakasathien. Other things used to deliver the messages are mood, appeal, supporting
evidence, and logic. Various Public Relations materials are utilised e.g. person media, mass
media, print media, mobile media, electronic media, etc. to target people who live within the

Western Forest Complex areas, and also others who live outside the forest area.

The result found that Map game and Puppet are most interesting and memorable of the
messages among the target groups. The mobile exhibition attracted no interest and the target
groups could not read it. From the evaluation on knowledge, understanding and value of Western

Forest Complex found that most of the target groups are in high level.

Achasripetch (2001) mentioned in Foreign News Production Process of the Radio
Thailand Station, conducted for the Department of Public Relations, analysed the production
process of foreign news broadcasted by Radio Thailand Station. The study found that the key
sources of information were from Reuters News Agency, Associated Press, and AFP. News
selection would be done base upon the value of the news, determined by criteria set by the
Department of Public Relations. Selected news would be translated and rewritten for radio

broadcasting. Finally, scripts are typed for broadcast.

Wilawan (2001) presented documentary research with Methodology in the Evaluation of
the Envirommental Public Relations Campaign: A Case study of Theses and the Campaign
Evaluation Reports of the Government Sector, which examined the areas of graduate study and

research methodologies applied at the Faculty of Communication Arts Chulalongkorn University



38

and the Faculty of Journalism and Mass Communication Thammasat University, and also in

evaluations of government sector campaigns.

The study analysed research data from general contents, research areas, and
methodologies of twenty thesis proposals between 1989-2002 from the Faculty of
Communication Arts Chulalongkorn University and the Faculty of Journalism and Mass
Communication Thammasat University; and ten evaluation reports of the environmental
campaign conducted by the Pollution Control Department and the Department of Environmental
Quality Promotion between the year 1992-2002. A data recording form was developed and

utilised as a data collecting instrument.

The study shows that the environmental public relations campaigns found in this study
were mostly implemented by the Royal Forest Department and Bangkok Metropolitan
Administration. The concepts and theories employed in the studies are mostly related to
communication exposure, knowledge, attitude, satisfaction, and participation behavior towards
public relations campaigns. Chulalongkorn University and Thammasat University theses relevant
to environmental public relations campaigns utilise more diverse methodology than the campaign
evaluation reports conducted by the Pollution Control Department and the Department of
Environmental Quality Promotion. The Master’s theses and campaign evaluation reports studied
mostly explore primary data using over 300 samples from populations within Bangkok and
vicinity. Multi-stage sampling technique is frequently used and questionnaires are the key
instrument used in data collecting. Percentages, means, and inferential statistics were applied to
describe relationships between variables. The findings regarding communication exposure,
knowledge, attitude, satisfaction, and participation behavior revealed in the evaluation studies of
the Pollution Control Department and the Department of Environmental Quality Promotion were

practically applied to future action planning and activity implementation.

A study by Anuraktipan (1997) in Effectiveness of Using Public Relation Media for
Electricity Generating Authority of Thailand (EGAT) with case study: Fish Ladder Project at Pak

Moon Dam,Ubon Ratchathani , had slightly more female respondents than male. Most of them



39

are farmers of ages 40 years and up, with a primary education and with income less than 5,000
Baht per month. Most respondents were exposed to the television daily, to radio 3-4 days per
week, and to newspapers and radio towers 1-2 days a week. The respondents conveyed
information received to other villagers through discussions at least 1-2 days per week. The
respondents sought media exposure to keep themselves up to date, and so that they could

communicate message to other local people.

The respondents received information on the Fish Ladder Project at Pak Moon Dam
mostly from television, especially the “Krajok Hok Dan” (6-side-mirror) programme on Channel
7. They saw programs about the project but found them hard to understand. Therefore, some
respondents only remembered pictures and phrases. After TV, radio and newspapers provided
exposure to relevant news by the respondents. Finally, heads of the sub-districts, villages, and

Buddhist monks relayed information to respondents.

Respondents over 40 years old, especially house wives who seemed to gain less impact
from the project, thought positively about the project and support the project. Villagers in Khong
Jiem Sub-district, where the project is based, also have positive views about the project and a
good understanding of the usefulness of the fish ladder, including the reasons for the fish ladder’s

construction and support for the project.

Khanthavong (1999) said in Transition Telecommunication Policy in Lao PDR by
following Lao telecommunications policy moving from a monopoly to allowing open investment
from abroad. The study found that during 1986-2000 Lao PDR’s monopoly communications
policy was not able to effectively support the country’s development. In order to solve this
problem, Lao PDR is transitioning from monopoly to a liberalised industry environment in which
investment from aboard can fit in. It is hoped that telecommunications will provide a strong
foundation to support the country’s development. This change will also facilitate global pressures

from organisations supporting telecommunications liberalisation (such as APEC, WTO).



40

Boonpap (1998) studied Thai Television Vision After the Year 2000 AD found that
between 2000 and 2005 there may not be a change in the number of television stations, as
Thailand’s economy is slowing down. But when the economy gets better, there is a trend to
increase the number of television stations in Thailand (e.g. Free TV and Subscription TV).
Competition among television stations is expected to be more serious in the future, and television
are beginning to play a greater role in serving the needs of local viewers, with increased air time
for local programmes. Plans for deployment of signal transmission infrastructure and technology
and signal transmission system in Thailand, from 2000 to 2005, were not be changed by poor
national economic performance as investments were committed for the long-term. However, as
the economy improves, new television system technology would be expected to be introduced in
the future e.g. digital system, web television, open television, digital MMDS, and interactive

television (pay-per-view and video on demand).

In conclusion, the above mentioned researches have some similar results in term of
identifying influential factors and the way that media organisations present news. There are a
many people involved in the news presentation process, from journalists up to several decision
making levels like news editors. Organisational structures and policies also influence the way
they select or present news to their audiences. Most select news by considering if it is a hot issue
already being discussed, or otherwise of high interest among the public. Political and economic
news is usually seen as being of interest to the public, but environmental news is not covered to

the same extent by the press.

Conceptual Framework

There are many factors to consider about news reporting on the Mekong Rapids Blasting
issue. One important factor is that the frequency of reporting on the issue varies considerably
between different countries. For example, from December 2002 until now (when is now?) Thai
journalists provided a tremendous amount of coverage to the Mekong Rapids Blasting story,
while in other countries coverage was relatively low. In order to explain and understand this

important phenomenon, a study of the factors influencing reportage on the Mekong rapids



41

blasting issue is necessary. The influential factors considered in this study can be divided into 2

major groups:

1. Demographic data about reporters, including age; sex; educational background;

reporting experience; and level of awareness towards the issue.

2. Influential factors including media organisation; country political/social/economic

contexts; and access to information.

Independent Variables Dependent Variables

Demographic of reporters

1. Age
2. Sex
3. Educational background >

4. Reporting experience
Reporting on Mekong
Rapids Blasting

1. Type of media

2. Frequency

3. Presentation Style

4. Contents

Influential factors: >
1. Country contexts: political;
economic; and social
2. Media organisational
structures and policies
3. Access to information

Figure 4 Conceptual Framework showing variables under this study



CHAPTER 111

RESEARCH METHODOLOGY

This research entitled “A Qualitative Analysis of Mass Media Response to the Mekong
Rapids Blasting Project and Factors Influencing in the Greater Mekong Subregion” largely draws
on qualitative data collected by in-depth interviews of journalists working on environmental and
developmental issues in the Mekong region. Data from in-depth interviews and collected news

articles are employed for the analysis.

Population

For this research, interviews were conducted with sixteen journalists who attended the
Mekong media seminar Bangkok, Thailand in June 2004 organized by WWF Thailand, IUCN and
UNESCO Bangkok. Journalists interviewed are all from Greater Mekong Subregion countries
(Thailand, Vietnam, Lao PDR, China, Myanmar and Cambodia), and work on Mekong region

environment and development issues.

Sampling Technique

Journalists were invited to participate in the study through announcements made at the
Mekong Media Seminar; various media channels such as websites of WWF, IUCN and
UNESCO; emails to the group mail of Asia-Pacific environmental journalists; and by sending
letters to leading news agencies in Laos, Myanmar, Cambodia, Thailand, China, and Vietnam

asking them to nominate their qualified journalists to attend the seminar.

The following text was used in invitation letters and announcements:



43

Nominees must be environment/development reporters or editors who are also actively
involved in media associations in their respective countries. Nominating authorities are
encouraged to nominate women reporters. As English is the working language of the

seminar, nominees must be fluent in the language.

Participants will be each required to prepare a short paper regarding their perspectives
on the way in which Mekong-related issues are presented in the media in their country.
Highlighting issues of concern, including participation of local communities, in relation
to development programme planning and implementation, as well as gender and youth-
related issues. The papers may include examples of news reporting from each country
which form the basis for the assessment in the paper, and will be shared with other
participants at the seminar serving as a basis for further discussions on future media

actions.

Seminar candidates were selected on the basis of their expressed interest in Mekong

River development issues, including their published works. Participants sponsored by the

organisers were asked to prepare and submit a country assessment paper. Sixteen journalist

participants were selected from Thailand, China, Myanmar, Laos PDR, Viet Nam and Cambodia

to attend the Mekong Media Seminar.

These sixteen journalists were interviewed for this study.

Data collection was conducted through:
1. In-depth interviews (face-to-face, telephone and e-mail).

2. Data compiled from their papers and news coverage on Mekong Rapids

Blasting published by Thai media during January 2002-December 2004

3. Direct observations during the seminar.



44

Research Instrument

A seminar, interview and compilation of news articles during January 2002-December
2004 are used as part of this research in order to help collect relevant data from respondents.

Information gathered included:
1. Background information of respondents.
2. Media organisational data and country context.
3. Access to information regarding Mekong Rapids Blasting Project.

4. News content analysis.

Data Collection

Data is collected by organising the seminar, conducting in-depth interview and analysing

news articles on the Mekong Rapids Blasting Project during January 2002-December 2004.

Data analysis

Data used in this research is qualitatively descriptive and content analysis.



CHAPTER 1V

RESEARCH FINDINGS

The findings of “A Qualitative Analysis of Mass Media Response to the Mekong Rapids
Blasting Project and Factors Influencing in the Greater Mekong Region” can be presented as

follows:

Background information of respondents
Media organisational structure
Access to information on Mekong Rapids Blasting Project

News content analysis



Background Information of Respondents

Table 1 List of respondents and their background information

46

No. Name Sex Nationality Position Organisation Education Years of
Experience
(as of 2004)
1 Chhay Sophal  Male Cambodian Editor Cambodia News University 10
2 Khieu Kola Male Cambodian Freelance VOA, BBC, Secondary 19
Reporter ABC, etc School
3 Anonymous - Burmese - - - -
4 Anonymous - Burmese - - - -
5 Anonymous - Burmese - - - -
6 Li Liang Male Chinese Senior South China University 8
Journalist Weekend
(Nanfang)
Zhoumo)
7 Yin Jie Female  Chinese Assistant of Chinese National University 9
Editor-in-Chief =~ Geography
Magazine
8 Le Hung Vong  Male Vietnamese Senior Reporter ~ Vietnam News University 17
Agency
9 Nhu Anh Tu Female  Vietnamese Reporter Voice of Vietnam  University 5
Radio
10 Bounlert Male Lao Chief of the Lao News University 20
Louanedouang Foreign News Agency (KPL)
chanh Service
11 Souvanh Male Lao Journalist Lao National TV University 13
Vilayseng
12 Somsack Male Lao Journalist Vientiane Times University 5
Pongkhao
13 Doungkhe Female Lao TV Producer: Independent University 5
Bounyavong Growing Up in
the Mekong
Project
14 Pramote Male Thai Reporter Thai News University 5
Thitiwongrit Agency



47

Table 1 (Continued)

No. Name Sex Nationality Position Organisation Education Years of
Experience
(as of 2004)
15 Wachira Female  Thai Deputy News TV Channel 9 University 23
Chutichusanap Editor M.A)
ong
16 Sukanya Female  Thai News The Nation TV University 12
Chaipasi Programme (M.A.
Producer Communic
ations)

Data collected from 16 respondents (6 women and 10 men) shows that most of them have
more than 5 years working experience in media arena. Their educational backgrounds are all at
least bachelor degree. They are considered as senior journalists in their organisation, some of
them are in the management level. The group of respondents represented different media sectors:
TV; radio; newspapers; news agency; magazine; and freelance correspondent. Although most
would produce news for only one media agency, a few of them produced news for multiple
agencies. For example, independent journalists would write for more multiple agencies. Where a
journalist’s employer serviced more than one media channel, they would often feed news thtough

multiple channels. For example, they could produce news for both TV and radio to save costs.

All respondents acknowledged Mekong related issues as important. However, not all of
them demonstrated a good understanding about Mekong Rapids Blasting Project. They were more
familiar with other Mekong related issues such as development in general, tourism and

environment.

1. Access to information

As we can see from the previous discussion, there is a variety of approaches to reporting

about the Mekhong Rapids Development issues. The complexities of Mekong development issues



48

creates a barrier to many regional journalists. Most of the journalists covering Mekong issues
were senior journalists with significant experience in development issues. Age doesn’t guarantee
quality of reportage, but in many cases age is correlated with experience and qualifications for the
job. Experienced journalists will know how to deal with difficult and complicated issues
(Sukanya Chaipasi, The Nation TV). Therefore, their reports will contain more investigative

aspects. Sukanya also mentioned that we can tell whether journalists have done the homework.

As an example, if ten journalists from various news agencies came to interview the Prime
Minister at Parliament House, only the well prepared journalists would ask insightful questions
relevant to issues of the moment. Those who don’t do their homework, and just run to put a
microphone to the Prime Minister’s face, would usually ask simple questions of little relevance.
In the worse case, they may just copy down responses to other journalists’ questions. A
journalist’s role includes that of investigator. He or she must build upon existing knowledge and
research information, question people, recheck information gained, and present it accurately,

within a short time frame, for their readers or viewers.

2. Gender issue

Gender doesn’t significantly impact on reporting patterns. However, there are more men
in decision making level than women and seniority clearly influences the flow of news production

within media organisations.

People in higher-profile positions have greater authority to decide how and what to
report, and have authority to approve the release of stories. In addition, it’s easier for them to get
closer to sources of information (person and non-person). For example, Wachira
Chutichusanapong from Thai TV Channel 9 said that with her intensive experiences in this field,
she knows how to make news interesting. Sometimes she doesn’t have to edit the news she
produced because it’s already completed piece of work from the field. As she gains trust from her

editor, she knows that the news she produces will always be broadcasted.



49

Lao journalists noted that in Laos it’s relatively easy for them to get interviews with high

ranking government officials as the media is part of the government.

Respected senior journalists such as news editor and TV programme producers can easily
have “exclusive” interview. Sometimes, they don’t have to run around but just ring some
high ranking policy makers and ask for verification of information they have. This is not
easy for young journalists because they don’t have yet credibility. In addition, those
exclusive people they know that which journalist they should speak to in order to get

their message across smartly and accurately. (Sukanya Chaipasi, The Nation TV)

3. Language Barrier

English proficiency is also important factor for accessing to information. Even if it’s not
all case that English speaking journalists will produce better stories than non-English speaking
ones but it’s absolutely give more opportunities for journalists to access more sources of
information such as interview native English speaking experts, search through English websites,
read through reports written in English. Mekong Rapids Blasting Project is a good example of
this since it’s a regional or trans-boundary project for which all documents are in English,

involving policy makers and international experts from different sectors.

4. Reporting on Mekong issues

All of respondents have produced reports on Mekong related issues, but not all have
covered the Mekong Rapids Blasting issue in particular. They gained more knowledge on the
issue from attending the Mekong Media Seminar workshop held in June 2004 in Bangkok,
visiting the project site in Chiang Khong District, Chiang Rai Province, interviewing Thai

senator, community leaders, fishermen and local NGO members.



50

It appears the media in Laos is interested in reporting news about the national
development, which is naturally one of the country’s priorities. But it sometimes fails to
focus on the need to balance development with protection of the environment. Some
media still do not realise what they should report about the Mekong.(Somsak Pongkhao,

Vientiane Times)

In Myanmar, power is highly centralised with few involvements of the citizens in policy-
making. As a consequence, people and media have little information about domestic
policies and development decisions. Mekong issues within Myanmar are no exception.
There was little coverage in local media about Mekong River. Most of the articles were
written by journalists who participated in Mekong Seminars and Workshops in
neighboring countries. Even in those articles they have to point out the positive aspect of
economic and not the negative consequence if it concerns with Myanma. (Anonymous,

Myanmar)

Yin Jie from Chinese National Geography Magazine (CNG) said that she did cover
Mekong stories several times but not specifically cover the Mekong Rapids Blasting issue.
Approximately once a month, there will be river story published in CNG. However, mostly it’s

about the part of the river in China.

Although not many of the respondent journalists have published articles about the
Mekong Rapids Blasting project, notably a few from Thailand have. This is because the Chiang
Khong part of the project was being conducted in Thailand, and considered a very hot issue at that

time.

I am interested in Mekong River problems and have learned more on its development
during my coverage on environmental and social affairs news. There have been a
controversial issue of rapid blasts along the river here and it should even be a big

problem among countries in Mekong River region. This sparked my interest to pursue on



51

the issue. My experience to visit countries in this region, including China, Cambodia,
Laos, Myanmar, and Vietnam, gave me a feeling of special relationship to the areas.

(Pramote Thitiwongrit, Thai News Agency, Public Relations Department)

5. Mekong through TV

Duangkhe Bounyavong, a producer of TV programme “Growing up in the Mekong”
mentioned that she heard about Mekong Rapids Blasting through information exchange between
groups of Thai activists, Thai friends and Thai TV which is widely broadcasted in Laos. For
example, there was a group of Thai activists organizing “Mekong Pilgrimage”, a boat trip started
from Chiang Khong of Thailand to Vientiane of Laos aiming at observing the Mekong River and
raise awareness of people along the river of the two countries. They lastly stopped at her house in
order to have group discussion on the issue between the Thais and Laotians including journalists.
Her mother Duangduen Bunyavong a very respectful person who is well-known as a cultural and
environmental conservationist has strong connection with Thai intellectual and senior journalists
such as Sulak Sivalak and Sujit Wongthes, the owner of Matichon Group. So automatically
Duangkhe is familiar with the issues. This inspires her to produce the TV programme entitled
“Growing up in the Mekong” aiming at enhancing better understanding on Mekong in Laos,

China, Myanmar, Vietnam, Thailand and Cambodia. Target audience is Lao youth.

6. Mekong issue and competition for getting stories published

Respondent journalists usually found themselves unable to cover only one subject in an
article. For example, they can’t report only on an environmental conservation story. The
limitation of company’s resources (manpower, budget and time) doesn’t allow them to do so.
Therefore, they must cover stories as assigned by the editor which may cover a wide range of

topics such as economic, tourism, culture, youth, even entertainment.



52

The mass media has paid attention to Mekong-related issues, particularly the
participation of local communities in the development programme planning and
implementation, as well as gender and youth- related issues. The media regularly reports
the participation of local communities in the development planning and implementation,
which is considered one of efforts in social-economic development with the aim to drag
Laos from the list of least developed countries. Both print and electronic media has
encouraged the people to participate in tree plantation and land allocation to conserve
forests, aiming to protect water sources. (Bounlert Louanedouangchanh, Chief of the

Foreign News Service of the Lao News Agency-KPL)

Nonetheless, all respondent journalists demonstrated a high level of awareness and
interest in Mekong and related development issues. Each respondent’s level of knowledge on
Mekong related issues varied upon the agenda and priority set for media report in each company.
Obviously, interest of their audiences shapes media agenda. If they find that people would like to
know more on specific topic, then there would likely be more articles covering such topic
because, at the end of the day, this will lead to increased sales of their newspaper or on-air time of

TV channel.

In 2003, I became the writer of Southern China Weekend (SCW) and paid more attention
to the environment and development report. SCW has been unremittingly focused on
reporting hot issues of environment and development for more than 10 years. In 2003,
our newspaper made reports about almost every hot issues of environment, including the
flood of Huai river in Anhui Province, the miserable flood of Wei River in western
China’s Shaanxi Province, and the dam building on Dujiang Weir, the most famous water
project in ancient China. Our reports covered not only the situation of the disaster and the
miserable living state of victims, but the errors of government policy, and mankind’s
unwise behavior toward nature. Also our report covers lots stories about illegal hunting,
abducting of children or woman, juvenile delinquency, community development and

especially the activities of NGOs in China.(Li Liang, South China Weekend)



53

In case of China, the journalists pay more attention to large rivers in the country such as
Yangtze and Nu rivers. Chinese journalists will provide some coverage relating to the part of the
Mekong in China, but rarely link to Mekong downstream. This is not a point to blame but it
shows that in a huge country like China, there are many issues available to report. To cover story
which seems to be far away from Chinese daily life would require financial and other support.
This partly explains why there is gap of understanding on the Mekong Rapids Blasting issue

between upstream and downstream countries.

In Vietnam, the focus would be more on Mekong Delta related issues. As an example, let
us look at Nhu Anh Tu, a reporter from Radio Department of Voice of Vietnam who has more
than 5 year experience in writing about environmental and developmental issues of the Mekong
Delta. She has published many reports on forest preservation and wild animal protection, as well
as rice planting, irrigation and aquaculture. She has also completed many study tours in the

Mekong Delta. (Nhu Anh Tu, Voice of Vietnam Radio)

All of the respondents could communicate in English with varying levels of proficiency,
from passable to very good. Only some of respondents produce news in English. Mostly, the
stories are produced in local language. From time to time, news from local media can be bought

by other (regional or international) news agency and re-published in English.



Figure 5 Chinese National Geography

TU]&%ZU‘]UEE?J’IjZ‘]O&‘]D

 Home AboutUs Laolanguage English Frech Frogram dministration  Technique
01-Jan-2007
Advertising
Principaux événements politiques
L'année 2008 aura marqué le début de I'application du Ge plan

guinguennal de développement,
Dontvoici le rappel des principaux événements :

Read more.....
i = | | Mise en service du 2 e pont de I'amitié lao thailandaise
5 Linauguration du 2 e pont de l'amitié lao-thai. Hier, le vice

Président . Boungnang Vorachit et la Princesse de Thailande
Mahachakri Sirinthorn ont levé Ie rideau ouvrant ainsi
officiellement Iaccés de louvrage dart

Read mor:

Cléture de la 2 e session de la 8 e Iégislature

La fin des débats a I'Assemblée Nationale. Aprés 15 jours de
séances, 3 nouvelles lois ont été adaptées, celles sur les
banques dentreprises

_ Future chaine privée de Ia télévision lao

Read more

Figure 6 Laos National TV

54



55

T —— fr—

Vier uane Times

eww. vientingetimer.org.la

May 14, 2007

[ reoaue | curery | onason | s | v | — s~ | oan | oo |

Police: s wi rovid regulation bo ds ¢ draffic fings NEW
Hew tramec reguiations reguiring the payment of double ines by road rule breakers have not yel been approved
by the govemment. but some policemen have already Degun imolementing the new system

Fronch langugge - -2% Thalsuthorities demand commen policy for alan catfish e ‘1’;}-,‘-¢
Lao and Thal authorties have agreed 10 establish a commen policy for consenang glant Catlish in Bokeo
province of Laos and Chieng Ral province of Thadand.

rorotion 4l
@ Times
on CO-ROM

Wientlane, La
CTEN R

Laog to have role in Asean-Ching Free Trade Area Damlﬂg sel

4]

neer producsan b
jon bo benefit from the Asean-Ching Free Trad
[(4CFTA) accorsng to Prime Winizter Bouasone Bouphavanh.

Hazo

i
igher education in the 2007-2008

Belai VB L progect
THE Belglum Intematonal Cooperstion Agency has completed 3 low-cos1 pllod project 1o assistin building 3

1.5 km embankment in Borikhamxay and Khammuan provinces, Mong »»»
- Lentre NODes Ned Mosgulo nets vaill cut malana deaths SETTHA PALACE
MEDICAL expens in Vienbane I00king for ways to reduce the InGdenca of malana are Wnalng the use of 3 HOTEL
mMaEqUIb) Rat iMpragnaad with 3 néw chamical s s

Hatioeisl Library renovation plans on hok N
FLANE b emlagie the Lawo Nadioral L ol arae: bt pastpaned SITUETEIAIT,
P, r a Lee Alrfives

Figure 7 Vientiane Times

| (KPL) President Choummaly Sayesons, on § May, presented credentials to

Ms. Sonthons Sayachak as 2 new Lao Ambassador to the Secialist Republic

r v smbassador 2 number of

elated to the traditional epecial friendship relation and all round co-
eperation between .. .. Full stor

r

30 years

About Us

Genoral

[USPPRSRIN =0 Trzde Union gors praised
(XPL) Mr Sisavarh Keobounphanh, President of Lao

KPL mail

Al ron: for Nations! Construction (LENC) in o (KPL) European
N Unionhas madea | ————————
Cutturo e Webmaster
Tourism support 1
2ars million sures to
Moo The presentation ceremony was hald last . . Full the Lao 00127938

Full

Gurrancy
e Lako focal development arez pro 3 USS1=9,644Kip
(KPL) Many development proj Lako focal Click here for latest]
development area seems to be positive for the exchange rates
improvement of liv b

" implementation was | many honssholds are
held vesterday here | &
Onnzua Pt

Servics

vientiane, LA
790K f 26 7C

Khanha Khengthilath, Head of Sepo. ... Full
Scattered Clouds

stores

Laos confirms te cooperate in education with Vieinam click far Far

Figure 8 Laos News Agency



Nati=n

Fufuwsd 14 wawaiau n.A. 2550 EESEREL

WS

A
& [c VDO Clips

"usgodn - ussanwl" dfjiasaann
ABAETIIUN

WIEuTTUNAL AU AUWEanANTU fuTasuasnan
1 suffuaala@nonTnisTaviusFnduTas

Powered by "™

true LIen g v

!

Figure 9 Nation (TV) Channel

—~——g == I

http:/ fetna.mcot.net

Horme | Webmastar

THA News | ModernineTy

e S I et e =

MZOT Radio ENG News | About US

Monday 14 May 2007 04:41:03 PM (GMT+7:00)

News

= Headline News
= Today in Asia
= OANA

Live Broadcast

=24 FRINT THIS
[0 EMAIL THIS

Thailand plans to produce more synthetic rubber

BANGKOK, May 14 (TNA) - Thailand, the world's largest
producer of natural rubber, plans to produce more

= Banks/Finance
E-commerce

i Phone synthetic rubber within the next five to six years to cope
messagers with the rising world demand, Agriculture and
= Search engines || Cooperatives Minister Thira Sutabutr announced on

. Monday.
i Govt agencies
i Job Speaking to journalists after presiding at the World Rubber
opportunities Summit and 23rd Assembly of Nations convening here, Mr.

Thira said Thailand produced more than three million
tonnes of natural rubber in 2006.

Thai exports of natural rubber last year totaled more than
2.7 million tonnes while exports of synthetic rubber
accounted for only 15 per cent of that amount -- although
the artificial rubber realised higher prices ....

FULL STORY

& Army, police, administrators confer on insurgency
o

* PM tn nfficials: restore trust to solve southern violence

News and Features

Couple killed, school torched in Yala
Floods hit northern provinces; cyclone brings rain
Suan Dusgit Poll: one in three want Thai PM to
continue his tenure

Strengthening Thai currency hurts exporters

Brokers confident SET will rebound in 2007

Thailand experiences falling Gross Domestic
Happiness

Survey: More Japanese to be treated at Thai
hospitals

Govt agencies prepare for northern floods

Thai rice exports may reach 8.8 million tonnes in
2007

Residents rally at Suvarnabhumi airport, demand
compensation

4 5 6 7 89 10 11 12 13

Bangkok Post | The Nation | Business Day | Pattaya Mail
| Phuket Gazette | Thai TV global network

Business Werld (Phiippines) | Seuth China Merning Pest
{Hena keng} | The Hindu (india) | Asahi Shimbun (Jagan) |

a

Figure 10 Thai News Agency-TNA

56



57

| Tiéng Viét | English | Frangais | Espaiiol |

UIETNAM NEWS AGENCY ....... croue s, I

vnan Home | VNA | WebSite Contents | News Services | Advertisements | About Us |

NEWS ILEtESl: Italian cruiser ships in 1,200 tourists to HCM City

Monday, May 14, 2007

Politics - Diplomacy

Saciety - Education President Triet's China visit, new momentum for
Business - Finance relationship
President Nguyen Minh Triet will pay an official visit to China from May

Culture - Sports 15-18 at the invitation of his Chinese counterpart Hu Jintao.

Science - Technology

Why tearing
Health down the
Environment ® Philippines on alert ahsad of vots building
blocks that
— u Vietnamese, Lao provinces strengthen ties e anlo ¥l
®Ha Noi to host Asian Cup of table-tennis
world » i Investors eye
# viet Nam develops pesticides from tree seeds e
% s = rojects,
e :I ® NPT opens branch in San Francisco Bioiedes
P = Thai PM says he will not resign billion USD
e = Gov't approves overseas investment promation offices
=TV Cup 2007 epens, Vit Mam teams take two victories m
VHA LINKS I = ASEAN, Canada enhance cooperation l&2 Press Highlights May 1
= Viet Nam film ‘The Rebel' proves it belongs |68 Press Highlights May 12
t Nam New: POLITICS - DIPLOMACY > |8 Press Highlights May 11
= EC development project gets green light |68 Press Highlights May 10

= President Triet's China visit, new mementum for relationship |8 Press Highligths May &
SOCIETY - EDUCATION

 Vietnamese student wins chemistry award in Hungary

w 500-kg bomb defused at heritage site
BUSINESS - FINANCE >>
w Central province to raise buffaloes for expert

)

ks

oNAL AS3
u Vit Nam bourses continue upswing 2T LEGISLATURE)

CULTURE - SPORT:

Figure 11 Vietnam News Agency

RADIO THE VOICE OF VIETNAM

Monday, 1410812007, 1747 GUTST Vistnamese 3 WOV > Media > Homepage

Current Affairs Bl cse TV introduces Hai An cultural heritage. 320,000 workers to be sent abroac
Politics

r
Economice Nam Dinh voters show keen interest in NA election :’,2:;

Society

ST RTE
i Mare than 1.3 million voters in

1 northern Nam Dinh province, of
whom 20 percent are Catholics
will go to the polls en May 20 to
elect prospective deputies to
the 12th National Assembly.
Preparations for the election
have been completed,
according to the provincial
Election Committee

Culture Ve
Sports
Mailbag

Commentary

atures

Ha Nai Google Search
Hai Phong

B4 Nang NEWS IN BRIEF
H6 Chi Minh

@ Current Affairs

< IRD g | director concludes Vietnam's visit

During the visit, the general director of the French Institute for Research and

Development (IRD} Michel Laurent held a meeting with chief representatives and
researchers of the institute workina in Southeast Asia as well as leaders from .

Figure 12 Radio Voice of Vietnam



58

[
3

BZEHillgRER2100% q
CEJRIIHOWHMRT " 4f1e

BT, mEmTRESRENEEE

TR A .

TR HHRIRNRE , BRI

AFTITEREFE00S P>
T RS >> -
ETREMRTY ERRETER >0 T

|
|
o S BAESRRT .~ WRE T 1
e SRS AR ‘
B E HIRE > BT g SRS I
FLTETRMERE b | “—Fl BRI AR SR, (55
= —E LR E R T HIEE S LR
BT, HHEE, EHENEENER
-, . " d | :
B33
i 1o |
L [
AE SRR 00E mHBE
BORERL 2T R WEFAEF
EET i
EREATRE IR R ™ H i
RECIERERRE 2UHEE R
e 1 e ™mHE T

Figure 13 Southern China Weekend

7. Media ownership

Most of the respondents represented private owned or state owned media. In this
analysis, state own media comprises Laos News Agency (or Khaosane Pathet Lao-KPL), Lao
National TV, South China Weekend, Voice of Vietnam Radio, Vientiane Times, Viet Nam News
Agency, TV Channel 11 (Thailand) and Thai News Agency (Public Relations Department).
Private owned media such as China National Geographic Magazine, Colour Magazine

(Myanmar), Nation TV (Thailand) and the Cambodia News newspaper.

There were also three independent journalists and a TV producer who weren’t registered
with any media agencies. They would be commissioned from media agencies to produce news; or
make their own decision on story selection, production and sale to the media agency as they see

appropriate. The three freelance journalists will not be analysed under this sub-heading.

The state owned media not only get funding to run the agency from its national
government, but the government also supervises them on “what to be reported?” or “what is to be

news?” Influential people in the government can also give guidance to editors whether to pursue



59

or stop investigating the story. Then the editor will transfer that message to reporter. In this case,
it can be explained that national policy is guiding media policy and practice differently in each
agency. Obviously, the strictest case is Myanmar. However, the state owned media in China,
Vietnam and Laos and Thailand also experience the same thing. Press freedom is controlled by
the political body. Even if it seems like state owned media in Thailand would have more freedom
of expression compared to others, self-censorship is the norm. After working many years,
journalists know how to pick up the story and “do and don’t” in order to get story published, on-
air or broadcasted. Like all people, they wish to maintain their career and life in a relatively

smooth path.

On the other hand, private owned media seem to have more freedom to set their own
media agenda. However, this is not the case for Myanmar. Before getting stories published, the
editorial team will have to submit those stories to a nationally authorised body for approval. The
Thai private media don’t have to do that, but they have indirect self-censorship. Despite this, the
Thai media generally has more room to speak than media the other Mekong countries. Also, the

pressures or interests of people in the society is takes a part in shaping media agenda.

Media organisational structure

Each media organisation has similarities in structure but differences in details. In term of

size and structure, bigger organisations will be more complicated than smaller ones. Some

examples of how media organisations set up their structure are as follows.



Audit Committee

MCOT

MCOT Board

Director

60

1 Nominating Committee

L Remuneration Committee

l

Radio and TV
Special
Events

Engineer and
Technology

v

Finance

TNA

\ 4
Administration

|

Marketing

v
Special Affairs

Figure 14 Organisational Structure of Mass Communications of Thailand where houses

Channel 9 and Thai News Agency

Source: MCOT (2007)



Vientiane Times

Director
General

Vientiane Times '«—

Editorial Team Le Renovateur

Editorial Team

Administration ¢ > |TC

v

Advertisement and
Distribution

Figure 15 Organisational structure of Vientiane Times

Source: Vientiane Times (2007)

Chinese National Geography Magszine

Editorial Department Distribution
(CNG) —  Department

Editorial Department

(CNG for Children)* «— Operation

> Department

Advertisement
Department «— * In preparation

Figure 16 Organisational structure of Chinese National Geography Magazine

Source: Chinese National Geographic (2007)

61



Nation Multimedia Group Plc.

Thai Business News
Krungthep Turakij, Krungthep Turakij
Bizweek, Bizbooks

Thai Mass-circulation News
Kom Chad Luek & Nation Weekend

English News Business
The Nation & Nation Junior

Broadcasting Business

Nation News Channel &
Programme production for
other TV channels

Nation Radio Network I_

Edutainment Business

_| Nation Books International |

_| Nation Edutainment |

_| Nation Egmont Edutainment

Printing Business

L{ WPS (Thailand) |

62

Figure 17 Organisational structure of Nation Multimedia Group where houses the Nation TV

Source: Nation Group (2007)



63

Vietnam News Agency

Inspection Department

Editorial Secretariat <
Administrative Affairs
Department ¢ Personnel Department
—>
Domestic Bureau
4—

Management Office .
» Da Nang Representative Office

HCMC Representative Office

»

Finance & Accounting Dept

Figure 18 Organisational structure of Vietnam News Agency

Source: Vietnam News Agency (2007)



Editorial
- News and Current Affairs Dept

- Economic, Science and Technology Dept

- Cultural and Social Affairs Dept
- Music Dept
- Listeners Dept

- Youth and Pioneer Editorial Dept
- National Security Broadcasting Dept

- National Army Editorial Dept
- Ethnic Minority Groups Dept
- Literature and Art Dept

- Oversea Service

- VOV Newspaper

- VOVNews (online)

Administration
- VOV Office

- Personnel and Training Department
- Secretariat and Editorial Department
- Planning and Finance Department

- Inspection Department

- International Relations Department
- Project Management Department

- Trade Union Office
- VOV Party Committee Office

Figure 19 Organisational structure of Radio Voice of Vietnam

Source: VOV (2007)

Radio the Voice of Vietham

Training

- Radio and TV Collegue 1
- Radio and TV High
School 2

- VOVTC

Enterprises

- Radio and TV Broadcasting
Development Company (BDC)
- Radio and TV Equipment
Import and Export Company

- Radio Advertisement and
Setvice Centre (RASC)

Engineering

- Broadcasting Engineering Dept
- Radio Information Technology
and Development Centre (RITC)
- Audio Centre

Bureaux

—» - Domestic Bureau

- Overseas Bureau

64

Only the news production at the Radio Voice of Vietnam, there are 17 units include

Domestic News Department, World News Department, News Department for Foreign Service,

Photo Service Department, Economic News Department, Database Center, Vietnam Pictorial

Review, Daily News, Sports and Culture Magazine, Viet Nam News Daily, Le Courrier du

Vietnam Newspaper, Science & Technology Bulletin, Vietnam Law and Legal Forum Magazine,

Chan troi UNESCO Magazine, News and Photo Bulletin for Ethnic Minorities, VNA Publishing

House and VNA Audio-Video Center.

Other news products and services of Radio Voice of Vietnam are:



Internet and Print Daily News Bulletins
1. Domestic News Bulletin
2. World News Bulletin
3. Flash News Bulletin
4. Special Reference Document Bulletin
5. World News Bulletin for Reference
6. International Economic News Bulletin
7. Vietnam and International economic news Bulletin

8. English Language News Bulletin

Internet and Print Weekly, Monthly and Quarterly News Bulletins
1. Sunday Vietnam and International Economic News Bulletin
2. Documentary Information (3 issues per week)
3. International Economic News for Reference
4. Sunday World News for Reference
5. Reference Document in Focus (monthly)
6. World Affairs
7. Science and Technology Bulletin
8. News and Photo Bulletin for Ethnic Minorities (in Vietnamese, Bana, Ede ,

J’rai, Khmer and other special reports).

Newspapers and magazines
1. Daily News
2. Sunday News
3. Sports and Culture
4. Viet Nam News newspaper
5. Viet Nam News Sunday
6. Outlook Magazine
7. Le Courrier du Vietnam (Daily)

8. Le Courrier du Vietnam (Sunday)



66

9. Vietnam Pictorial Review (in four languages: Vietnamese, English, Laos,
Spanish. Distributed via Internet in 6 languages: Vietnamese, Chinese, Russian, English, French,
Spanish).

10. Vietnam Law & Legal Forum

11. Offcial Documents and Regulations Gazzetta (in English)

12. Chan troi UNESCO Magazine.

Audio-Video Products and Products by VNA Publishing House
1. Products that publicize the policies of Vietnam’s Government and the
Communist Party.
2. Photography books and journalism publications.

3. Publications that serve international audiences and for international relations.

News bulletins delivered via Internet only
1. French language news bulletin

2. Spanish language news bulletin

Photo Service
Graphic News (Vietnam News Agency is the first media organisation in

Vietnam that provides this service)

Access to information on Mekong Rapids Blasting

Journalists use different ways to access into information on Mekong especially the

Mekong Rapids Blasting issue.

People learned about blasting of rapids along Lao- Myanmar border by listening radio
broadcasting from abroad, not from local media. Local environmental journalists who
want to get latest information on Mekong have to use Internet connection. Even using

Internet cannot overcome the State’s information control. They can’t access web sites of



67

ethnic minorities, for example, www.shanland.org, which expresses their condition and

concern about Mekong development. (Myanmar)

All of respondents use internet for both accessing primary information and in-depth
search. Information moves faster on the internet than other media channels. However, even
though people would say that there is a lot of information on the net, they also found difficulties

etting “accurate” information.
tt « te” infa t

The reporters also learn from each other. Among traditional media, (TV, radio,
newspaper and magazine); radio will move fastest because it has a short production period.
Reporter can be on-air at real time. However, radio news “life” is shortest as well. Newspapers
have longer life and been more accountable among the readers. TV producer will check with daily
newspapers for a “hot story” and do more analysis based upon the newspaper report before

getting it broadcasting.

Attending meetings, trainings and workshops are also ways for journalists to gain access
to information and contacts. This gives them opportunities to create networks and linkages to
topical experts for insightful views or exclusive interviews when needed. Capacity building

programmes available for journalists such as

1. Media fellowship programme entitled “Our Mekong: A Vision amid Globalisation”,
implemented annually by Inter-Press Service (IPS) Asia-Pacific, funded by Rockefeller
Foundation. Components in this programme include indoor workshop and field practices.
Newspapers journalist, photojournalists and/or film producer participants will be on the field to
produce the work on their selected topics. Results from this will be presented in various format
based upon their expertise such as documentary, new articles, and photographs. Dissemination of
products is done through IPS website (http:/ipsnews.net/mekong/index.shtml), books, events
organized by IPS and also participation in Mekong and/or media related events organized by
other institutions. Eligible participants are from 6 Mekong countries. Workshop is conducted in

English.


http://www.shanland.org/
http://ipsnews.net/mekong/index.shtml

68

2. Mekong Media Memorial Foundation (IMMF) provided several workshops and
trainings to journalists with supports from SIDA, Reuters Foundation, AusAid, The Asia
Foundation, and UK based Thomson Foundation. IMMF is established in a memory of the
journalists of all nationalities who died covering the conflicts in Indochina since 1945
(http://www.immf.or.th/). It was registered in Great Britain as a charitable trust in 1991 and
subsequently as a separate foundation under Thai law in Thailand with the aim of improving
standards of professional journalism in the region. Thailand based IMMF has provided training to
journalist since 1994 covering various sectors of media e.g. photojournalism, radio, print
journalism and so on. Recent training organized was radio editors training held in March 2007, in
Laos. In 2007, IMMF plans to organize three training courses for journalists. Participants must

have good English efficiency.

3. Earth Journalism Network (EJN) operated by Internews also provides training
courses to journalists. Their goal is to empower and enable journalists from developing countries
to cover the environment more effectively (www.earthjournalism.org). EIN in Thailand is based
in Chiang Mai, directed by James Fahn, former environmental journalist of The Nation
newspaper, who has long been living and working in this region. Training organised included:

a.  Environmental reporting workshop held on October 2005, Indonesia.
b.  Radio journalism workshop held in February 2005 in Mexico.
c. There are three workshops on pollution and environmental law planned for China

for 2007.

4. Southeast Asian Press Alliance (SEAPA) offers fellowship programme to
provide opportunity for journalists to a second country to develop and write/produce an in-depth
investigative story on set theme (www.seapabkk.org). Eligible participants are mid-career

journalists in Southeast Asia. Theme set for 2007 is on human rights versus a culture of impunity.

However, access to Mekong-related information at the regional level is not possible for
many journalists in Mekong countries. This is because English is not the native language of any

Mekong country, and therefore, information available in English can’t be transferred to many


http://www.immf.or.th/
http://www.earthjournalism.org/
http://www.seapabkk.org/

69

local journalists who want to know. Anecdotally, whenever regional workshops, meetings and

trainings are arranged, the “same faces” of journalists can be expected.

Looking at it other way around, the complexity of Mekong issues creates a barrier to
those who want to learn about them. The respondents of this study all have more than 5 years

experience working in this field, and all at a senior level.

News content analysis

The news articles on Mekong Rapids Blasting collected during January 2002-December
2003 were mostly found in Thai media. The explanation for this is during this period, the project
was conducting in Thailand area and the movement of local group with strong link to senators,
academic, media and key national and international NGOs lift up “local agenda” into “public

agenda”, through “media agenda”.

Reasons are huge coverage on Mekong Rapids Blasting are that it’s the,
Versus of,
- Localisation — Globalisation
- One community — Transboundary
- Scientific/academic - Belief & traditional knowledge

- International agreement - Non-written fishery agreement among villagers

- Strategic location in river politics

- Link with trade (coming of FTA)

- Good guys — bad guys

- Life, blood, tears & spirit of small people
- Touching emotion

- Newsworthy



70

Although there was considerable media covering on Mekong in China, Vietnam, Laos,
Myanmar and Cambodia, there was very little about the Mekong Rapids issues. Where there was,
it was presented differently by comparison to the Thais. In Myanmar, and Cambodia, the story
would only say that four governments signed an agreement to improve Mekong navigation
channels for commerce. Lao media would say more about the situation, but not in an aggressive
way (e.g. who is doing what, and where). Although Laos has direct involvement in this project,
the state controls media content and that is all the Lao media would or could say. Interestingly,
it’s found that many hidden and strong messages were found to exist in soft tone-presentation of
Lao media. China media coverage of the project took a totally different perspective - highlighting
that the project would bring “huge benefits” to the people, and is a good act of a “big brother” like
China to help “younger brothers” (downstream countries) by investing US$5 million alone for
navigation channel improvement to help boost better transport, economic and cooperation

between china and other downstream countries.

Research practices and news content presented by Thai media changed across three
phases or periods. Firstly, in 2002 when the situation was hot, journalists worked ad-hoc. They
would only report on the situation and the movement on the ground. They have to work very
quickly in order to get quickest “on board” or “on top” of the issue. Secondly, in 2003 they
moved from presenting villagers or local groups/movements to presenting key social and political
figures such as senators, academic and issue experts. Thirdly, by 2004 journalists had developed a
deeper understanding on the issue. This allowed them to expand on in-depth linkages between
Mekong Rapids Blasting issue and other social issues such as gender, tourism, agriculture with

“scientific” supports.

It was also found that most of the Thai reports took the villagers’ side. Samples of news

headlines supporting this are:

- Activists oppose reef-clearing effort (Bangkok post, 4 May 02)

9 a 1 o 3’ dyl 1 adAaa 9 =]
- Muszannad1in lve FEIWanTENUABIDFINYIITY (ANFAAN, 26 June 02)



71

Y v
- YN iZLUﬂLLﬂQﬁMﬁTIﬂN mmwﬂwmﬂﬁiéfawumu (ﬂiq\?L“VIW‘]j‘iﬂfl], 17 Aug
02)
a Y o Y a 1 = Y [l Ay A A 4 o
- LﬂuﬁuTﬂﬂﬂWHigl‘UﬂL!ﬂ\ﬂﬂN W]38]3JW"Iuﬂ‘lJTJﬁ\1W1!1ﬂW@:ﬂu‘VHfJH$ (ﬁ'fJ']ﬂJij, 29
Nov 02)
9/ Y = @ a g’ 9 = 1Y A o
- “]ﬂT]J11!3@\15]1!58\1‘]J'525L‘]Jﬂ1ﬂ}11\1 Ej‘ljﬁgﬂi’)‘]_lﬂ”l'ixﬁ iluullllﬁlﬂ‘ﬂﬂﬂlﬂu HIUNIENU
Y
M3 v (NUnNg3ne, 12 Dec 02)
- Villagers protest blasting of the Mekong by China (Business Day, 13 Dec 02)
- Fight to save the Mekong Rapids (The Nation, 21 Jan 03)
= 1 Aax d' = = Y a 1 a
- G]f'l'JL“]fENsllﬂxﬁjllﬂigﬂ'E]UW‘ﬁﬂiiiJ JUIN. DNTU.IUATUISLUALLNN (ll@]“]ﬂ!, 25 Apr

04)

In fact, the project was undertaken before 2002, but it occurred in China and Myanmar.
Therefore, level of interest or awareness of people and journalists in this issue was still limited. It
was not until 2002, when the plan called for blasting the rapids in the Chiang Khong district of

Chiang Rai, that the opposition started to strengthen and the issue engage Thai journalists.

Between 2002-2004, 306 pieces of news articles related to Mekong Rapids Blasting were
presented in Thai newspapers. There was a higher frequency of reporting in the dry season of
each year, which is the only period of year that the blasting could be conducted. High peak of
report in 2002-2004 is December, January and November respectively. This is related to the dry
season which Mekong water level reaches its lowest in the year and in which the blasting activity

is planned to conduct. (See Table 2)



72

Table 2 Number of news articles published per year during 2002-2004

Year News pieces Percentage
2002 160 52.28
2003 56 18.31
2004 90 29.41
Total 160 100

Note: N/A refers to no data found during data collecting period. This could mean that the data is

available but can’t be found, or data don’t exist.

Media Reports on Mekong Rapids Blasting, Annual, 2002-2004

Number of Acticles

2002 2003 2004

Figure 20 Media Reports on Mekong Rapids Blasting, Annual, 2002-2004

Source: Weerapong (2007)




73

Table 3 Number of news articles published per month during 2002-2004

Month Year

2002 2003 2004 Total Percentage
January N/A
February 3 3 13 19 6.21
March 5 7 11 23 7.51
April 4 7 8 19 6.21
May 13 1 3 17 5.56
June 12 5 9 26 8.50
July 22 3 5 30 9.81
August 9 5 7 21 6.86
September 8 8 2 18 5.88
October 6 1 1 8 2.61
November 38 2 14 54 17.65
December 40 1 9 50 16.34

Total 160 56 90 360 100




74

Media Reports on Mekong Rapids Blasting, Seasonal, 2002-2004

Number of Articles

0
January  February March April May June July August September October November December

Figure 21 Media Report on Mekong Rapids Blasting, Seasonal, 2002-2004

Source: Weerapong (2007)

Media Reports on Mekong Rapids Blasting, Monthly, 2002-2004

Number of Articles

0

Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
02 02 02 02 02 02 02 02 02 02 02 02 03 03 03 03 03 03 03 03 03 03 03 03 04 04 04 04 04 04 04 04 04 04 04 04

Figure 22 Media Reports on Mekong Rapids Blasting, Monthly, 2002-2004

Source: Weerapong (2007)



75

Media agencies who most produce reports on this issue in 2002-2003 are Bangkok Post

while Khao Sod, a Thai language newspaper, produced most in 2004. (See Table 4)

Table 4 Number of news articles divided by news agency

News Agency 2002 2003 2004 Total
Bangkok Post 35 11 5 51
Ban Muang (Thu1i99) 1 N/A N/A 1
Business Day 1 N/A N/A 1
Daily News (1A 17¢) 12 5 3 20
INN N/A 1 1 2
Kra Sae Hun Online (ﬂszuﬁﬁu 1
aoulail) N/A 1 N/A
Khao Sod (¥1709) 10 6 23 39
Khom Chud Luk (AuFaan) 2 N/A 2 2
Krungthep Turakij (NJUNNFIND) 26 7 11 44
Nation Weekend (1udugaddan) 3 1 N/A 4
Manager Daily (é}ﬁnfﬂmiﬁﬂ”ju) 17 8 19 44
Matichon (MA%1) 12 2 7 21
Prachachart Turakij (13251910 53109) 2 3 1 6
Public Relations Department 7
(M3ulszmdusiug) 2 1 4
Post Today (Inaayad) N/A N/A 1 1
Siam Rath (6/81137) 17 3 2 22
Thai Rath (Ino57g) 1 N/A N/A 1
Thai Post (1ne Twaré) N/A N/A 4 4
Than Sethakij (§1UIATHYND) 2 N/A 3 5
The nation 13 4 4 21
Total 306

Note: N/A refers to no data found during data collecting period. This could mean that the data is

available but can’t be found, or data don’t exist.



76

Media Reports on Mekong Rapids Blasting, by Agency, 2002-2004

Kra Sae Hun Online (nszuaviuaaula)
INN

Post Today (Twasiyiat)

Thai Post (lnaTwais])

Business Day

Thai Rath (na%g)

Ban Muang (thuifas)

Prachachart Turakij (dsvananéigsaa)

Public Relations Department (nsuilszanduwus)
Than Sethakij (snuiAsw§Aa)

Khom Chud Luk (autin&n)

Nation Weekend (iudfugadilav)

Khao Sod (2imaa)

Daily News (1a&flhd)

Matichon (ufiafu)

The Nation

02004
W 2003
02002

Agency

Manager Daily (§3an1s516¥u)
Siam Rath (ga55)
Krungthep Turakij (ngoinwgsha)

Bangkok Post

0 5 10 15 20 25 30 35 40

Number of Articles

Figure 23 Media Reports on Mekong Rapids Blasting, by Agency, 2002-2004

Source: Weerapong (2007)



CHAPTER V

CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS

Conclusions

From the study on “A Qualitative Analysis of Mass Media Response to the Mekong
Rapids Blasting Project and Factors Influencing in the Greater Mekong Region” which
mainly used agenda setting as a main theory when other social theories are as additional
related theories. Data collection is undertaken through purposive sampling technique.
According to this, a number of 16 journalists from the Mekong Media Seminar are selected to
be respondents for this study. Additional means to get data are by telephone interviews,
journalists’ papers during the seminar, news articles collected from Thai media and
communications through emails. The framework for analysing data looks at 4 parts including
background information of respondents, media organizational structure and country context,

access to information regarding Mekong Rapids Blasting Project and news content analysis.

Generally, it can be concluded as following:

1. Characteristics of journalists that report on Mekong issues in support of sustainable

development in the Mekong River Basin

The majority of journalists reporting on the Mekong Rapids Blasting issues are mid-
career professionals with more than 5 years working experience in journalism. Although most of
them have educational backgrounds related to journalism and communications, work in this field
exists for people with other backgrounds. Interestingly, sometimes people with non-journalistic
backgrounds such as education, political sciences and environment are preferred because they
have a greater level of understanding of the issues. Journalism skills can be improved through
training courses. All of them are able to communicate in English and know how to find

information from various sources. Most of the respondents have freedom to report what they see



78

“valuable” to the readers/viewers. However, with their long experience in the job, they know how

to “package” their story appropriately within the context of their profession.

2. Factors influencing Mekong Rapids Blasting news reportage by journalists in

Thailand, Myanmar, Cambodia, Laos PDR, China and Vietnam

There are factors influencing the ways journalists from Thailand, Laos, Vietnam,
Cambodia, Myanmar and China report Mekong Rapids Blasting stories. Those factors include
their qualifications and the environment they operate in. In addition, it’s also found that
journalists took the Mekong rapids blasting issue into their agenda during 2002-2004, not only
because of their own initial interest but also from social movement against this project. When
different players strongly pay attention to this project ranging from local communities, local and
international non-government organisations, senators and international newswire services, it

forms part of the national media agenda. (Diagram 2)

One observation is that the main factors influencing media reports are: the skills and
interests of journalists themselves; and the political context in which they work and live (at
organisational and national levels). This means that, if the journalist is not interested in the issue,
or doesn’t understand it, there is less chance for them to publish stories for people to read about it.
Decisions to cover stories are partly influenced by their background, experiences and level of
understanding to the issues. If they are interested in it, they will start researching it and may
propose coverage to the editorial team. While most respondent journalists have the freedom to
cover stories they see appropriate, the policy context (at organisational and national levels) will

shape actual news presentation.



79

Interaction between media and sources of information

(project stakeholders, opinion leaders, academia, NGOs, policy makers, etc and
Local movement search through other media sourcesl) |
against Mekong d l ¢ 7

rapids blasting

National media reports Thai government

i —» Public talks about it
project <> . u
stories

and conduggs new EIA
International media Q T

or newswire service | |

reconsiders the project

o Importance of Mekong as an international river and the

project involves 4 countries

Figure 24 Formation of media agenda on Mekong Rapids Blasting Stories

Source: Weerapong (2007)

The Mekong Rapids Blasting issue is a good case study of how media agendas are set.
From this observation, we can see that the media agenda can be set by both top-down and bottom-
up influences. In this case, it has been more of a bottom-up process. Although media agencies
often have their agenda set by influential people in the government, big business sector, it also
often happens that the interests of ordinary people (but many of them) is a key factor to set or

change the media agenda as well.

The voice of local villagers or local groups in Chiang Khong alone would not have been
enough to draw attention of the media and policy makers. Strategically, the local groups made
strong links with key players in civil society, including national and international NGOs,
academic institutions, and importantly the senators and the media. The Mekong is a regional “hot
spot”, which helps to lift the attractiveness and appeal of the Rapid Blasting issue from local to

regional level. These elements make the perfect combination for a good story, and the journalists



80

know that. In most news articles, the sentimental messages are presented alongside political
views. The losses of local fishermen can be shown at the same time as national security

(boundary dispute between Thailand-Laos).

Even if there is a lot of information available nowadays, journalists still feel that they
lack “necessary” information. Lots of information available is not useful and out of date. They are

still struggling to find “accurate” information from “accountable and credible” sources.

Language is a key barrier for accessing to information. Most of the information available
on the Mekong is in English (both in documentation and resource persons or issue experts), and
there are only a limited number of journalists who are sufficiently competent in English to access

it.

Encouragingly, some organisations are investing in building the capacity of journalists
considered key players in sustainable development. More capacity building efforts should be

provided on a regular basis at the national level.

Recommendations

Recommendations towards improving journalist awareness of Mekong development

issues and increasing active journalistic involvement in these issues:

1. Organise training regularly to build journalistic capacity, especially young

professionals, and create a platform of information exchange

2. Although there are a number of websites covering various aspects of the Mekong
and its development, only a limited number of journalists can access to this information. The
main reason is lack of English language proficiency. Where the Mekong information is available

in local language, it is often not up to date.



81

3. To make best use of updated information, the English content should be translated
into local languages. As a result, a larger number of local journalists can have access to that and

make best use for reports.

4. There should be more cooperation among organisations that wish to build capacity of
journalists in the Mekong countries. Each year, there are quite a number of workshops, seminars,
and trainings conducted for journalists in Mekong countries. However, information sharing
among organisations is limited and there us some duplication. Sometimes, the same journalists

attended workshops on the same issue but organised by different organisations/agencies.

5. In addition to building journalists’ capacity through regional trainings and
workshops, capacity building should also occur at the national level. Increased use of local

language as a means of communication will help journalists who are not strong in English.

6. It would be useful to establish a central Mekong media directory. A database of

participants from various workshops, training courses and seminars (such as mentioned above)

could be collected and maintained. Currently this data is not utilised to its full potential.

Recommendations for further research

1. New articles presented in local language (Chinese, Vietnamese, Lao, Burmese and

Khmer) could also be collected and analysed.

2. Increase the number of respondents by identifying key media actors who are

seriously covering the story in-depth.

3. In-depth study of media by sector (such as radio, TV, online, print) and/or a

comparison between sectors.



REFERENCES

Achasripetch, S. 2001. Foreign News Production Process of the Radio Thailand Station,
Department of Public Relations. Master of Social Science Thesis Journalism and Mass

Communication, Thammasart University.

Anuraktiphan, K. 1997. Effectiveness of Using Public Relation Media for Electricity
Generating Authority of Thailand (EGAT) with case study: Fish Ladder Project at
Pak Moon Dam, Ubon Ratchathani. Master of Social Science Thesis in Journalism and

Mass Communication, Thammasart University.

Arunmart, P. 1997. Role of Three Major Newspapers in Reporting the Issue of Toxic
Industrial Waste during January 1 and June 30, 1996, Thesis of Master Degree

(Journalism and Mass Communication), Thammasart University.

Balgos, C. Ed. 2002. Watching the Watchdog: Media Self-Regulation in

Southeast Asia. Bangkok: Friedrich-Ebert-Stiftung.

BBC. 2007. “Media” in Country Profile: Thailand. (Online).

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country profiles/1237845.stm

BBC. 2007. “Media” in Country Profile: Laos. (Online).

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country profiles/1154621.stm#media

BBC. 2007. “Media” in Country Profile: Burma. (Online).

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country profiles/1300003.stm

BBC. 2007. “Media” in Country Profile: China. (Online).

http://news.bbe.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country profiles/1300003.stm,


http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country_profiles/1237845.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country_profiles/1300003.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country_profiles/1300003.stm

83

BBC. 2007. “Media” in Country Profile: Vietnam. (Online).

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country profiles/1243338.stm#media

BBC. 2007. “Media” in Country Profile: Cambodia. (Online).

http://news.bbe.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/country profiles/1243892.stm#media

Boonpap, T. 1998. Thai Television Vision after the Year 2000 AD. Master of Social Science

Thesis Journalism and Mass Communication, Thammasart University.

Bunyakhetmala, B. 1996. Fourth Estate: From Global System to Thai State. Bangkok: Amarin

Academic.

Bunyaratabandhu, S. 1996. Information Exposure and Attitude of the Business Reporters
towards the Bangkok Bank Ltd.: a Case Study of Print Media. Master of Social

Science Thesis Journalism and Mass Communication, Thammasart University.

Suwankantha, A. 1999. Political Investigative Reporting in the Thai Press and its Effects on
Social Awareness, Master of Science Thesis in Political Science, Chiang Mai

University.

Chomsky, N. 1997. Studying the Media: What Makes Mainstream Media Mainstream.

(Online). http://www.zmag.org/chomsky/articles/z9710-mainstream-media.html

Chartprasert, N. 1996. A Study of the Exposure to News about Thailand of Thai Student
in Japan. Master of Social Science Thesis Journalism and Mass Communication,

Thammasart University.

Dominick, J.R. 2002. The Dynamics of Mass Communication, Media in the Digital Age.

New York: McGrow-Hill Higher Education.


http://www.zmag.org/chomsky/articles/z9710-mainstream-media.html

Freedom House. 2006. Freedom of the Press. (Online).

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006

Freedom House. 2006. Freedom of the Press: Laos. (Online).

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006

Freedom House. 2006. Freedom of the Press: Myanmar. (Online).

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006

Freedom House. 2006. Freedom of the Press: China. (Online).

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006

Freedom House. 2006. Freedom of the Press: Vietnam. (Online).

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006

Freedom House. 2006. Freedom of the Press: Cambodia. (Online).

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006

Jomechaturong, R. 2001. Economic News Responding to Social Classes. Master of Social

Science Thesis Journalism and Mass Communication,, Thammasart University

84

Kaewthep, K. et al, 2002. Entertainment Media: Power of Nothingness. Bangkok: All About

Print.

Khanthavong, S. 1999. Transition Telecommunication Policy in Lao PDR, Master of Social

Science Thesis Journalism and Mass Communication, Thammasart University.

Methom, K. 1996. Front Page News’ Selection of Thai Newspapers: Comparative Study

Between Thairath Daily and Daily News. Master of Social Science Thesis in

Journalism and Mass Communication, Thammasart University.


http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&country=6941&year=2006

85

Office of National Resources Policy and Planning. 2004. environmental Impact Assessment of

Mekong-Lancang Navigation Channel Improvement Project. Bangkok: ONEP.

Piemjai, S. 2001. Public Relations on Forest and Wildlife Conservation of Seub
Nakhasathien Foundation. Master of Social Science Thesis Journalism and Mass

Communication, Thammasart University.

Reporters Without Borders. 2004. Third Annual Worldwide Press Freedom Index. (Online).

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=11715

Reports Without Borders. 2002. Asia Annual Report. (Online).

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=1477

Reporters Without Borders. 2002. Thailand Annual Report. (Online).

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=1430& Valider=OK

Rotjanapruk, P. 2002. Does Free Media Exist? Lesson Learnt on Democracy and Culture of

Thailand. Bangkok: Komol Keemthong.

Sukprakarn, W. 1999. Influential Factors Toward the Thai Daily Newspapers’ New
Reporting on Fuel Energy Conservation. Master of Social Science Thesis Journalism
and Mass Communication, Thammasart University.

Thanawangnoi, J. Ed. 2003. Media and Anthropology. Bangkok: Plan Printing.

Wilawan, C. 2001. Methodology in the Evaluation of the Environmental Public
Relations Campaign, Master of Social Science Thesis of Journalism and Mass

Communication, Thammasart University.

Woraphan, D. 1989. Television News = Thai Contexts, Modes of Emission and Reception.


http://www.rsf.org/article.php3?id_article=11715
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=1477
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=1430&Valider=OK

86

Master of Social Science Thesis in Journalism and Mass Communication, Thammasart

University.

Uttamachan, V. and Uttamachan, N. 2006. Chinese Media. Bangkok: Sriboon Computer-Printing.

Visiting Arts. 2006. Media. (Online).

http://72.14.235.104/search?q=cache:xs7xotKbMSO0J:www.culturalprofiles.net/laos/Direc

tories/Laos_Cultural Profile/-53.html+media,+laos&hl=en&ct=clnk&cd=2&gl=th

Weerapong, D. 2003. Ed. Mekong: Faith, Value and Memoir. Bangkok: Sukhapabjai.

Yamjinda, A. 2000. Roles of Thairath Newspaper in Presenting News and Information on
His Majesty the King Bhumiphol’s New Agricultural Theory. Master of Arts Thesis

in Communication Arts, Bangkok University.


http://72.14.235.104/search?q=cache:xs7xotKbMS0J:www.culturalprofiles.net/laos/Directories/Laos_Cultural_Profile/-53.html+media,+laos&hl=en&ct=clnk&cd=2&gl=th
http://72.14.235.104/search?q=cache:xs7xotKbMS0J:www.culturalprofiles.net/laos/Directories/Laos_Cultural_Profile/-53.html+media,+laos&hl=en&ct=clnk&cd=2&gl=th

	CHAPTER  II
	REVIEW OF LITERATURE
	1.  Mass Media in Thailand
	3. Mass Media in Myanmar
	4. Mass  Media in China
	5. Mass Media in Vietnam
	6.  Mass  Media in Cambodia
	Related Theories and Concept
	1. Agenda Setting Theory
	Related Research
	Conceptual Framework

	CHAPTER  III
	RESEARCH METHODOLOGY
	Population
	Sampling Technique
	Research Instrument
	Data Collection
	Data analysis


